Nieuws

Spotbarge maandoverzicht Maart 2024

De olieprijzen zijn in Maart gestegen na een turbulente start van het jaar. Zowel Brent Crude als WTI (West Texas Intermediate) noteerden een maandelijkse stijging. Dit is vooral te danken aan de aankondiging van OPEC+ om hun productiebeperkingen in het tweede kwartaal van dit jaar te verhogen. De productiedaling van de aangesloten landen zal worden verhoogd van 1,7 miljoen vaten per dag naar 2,2 miljoen vaten per dag. Hiermee hoopt OPEC+ de prijzen te stabiliseren. De productiebeperkingen lijken echter ook een negatief effect te hebben op de OPEC+ leden. De organisatie verliest marktaandeel in de wereldwijde markt, waardoor hun eerdere invloed wordt beperkt. Bovendien heeft de Verenigde Staten voor het eerst in de geschiedenis de positie van de grootste olieproducent ter wereld ingenomen. Deze positie verdedigen ze sterk door het aantal actieve olieboorinstallaties in het land geleidelijk te verhogen. Geopolitieke factoren blijven de prijzen beïnvloeden. Het voortdurende conflict tussen Rusland en Oekraïne belemmert de olieproductie en exportmogelijkheden van beide landen. De Verenigde Staten heeft dit jaar sancties ingesteld op de import van Russische olie, die nu door andere olieproducerende landen moet worden gecompenseerd. Ook het conflict in het Midden-Oosten heeft nog steeds invloed op de wereldwijde prijzen. Olietankers kunnen vanwege de aanhoudende spanningen niet langer door de Rode Zee varen, waardoor ze hun route moeten omleggen. Dit dwingt olietankers om langs de Hoorn van Afrika te varen, welke twee weken aan de reistijd toevoegt.

Vrachttarieven in de het ARA gebied hebben sinds het begin van de maand een sterk stijgende lijn laten zien. Prijzen voor ARA-ARA reizen stegen in de afgelopen maand met bijna een euro. Zo noteerden we op 1 maart 2,15 / 3,15 en 4,15. Op 28 maart lagen deze prijzen op 3,10/4,10 en 5,09. 
Vrachttarieven vonden ondersteuning in een toenemende vraag naar product en transport en oplopende wachttijden bij de grotere laad en losplaatsen in het gebied. De benzinemarkt in het gebied neemt hierin echter wel het voortouw. Met de winter achter ons bereiden enkele marktspelers zich voor door hun product om te wisselen naar zomerkwaliteit en hun voorraden hierin aan te vullen. Maar ook de ICE gasolie expiratie, welke met het hoogste volume in 5 maanden expireerde (174kton*) droeg bij aan de stijgende vrachttarieven.

Vrachttarieven op de rijn hebben de afgelopen maand een lichte stijging laten zien. Prijzen hebben sinds het begin van dit jaar onder druk gestaan door een gelimiteerde vraag naar product en transport en hoge waterstanden. Echter lijken de vrachttarieven te consolideren rond het huidige niveau en de bodem te hebben gevonden. De wereldwijde markt bevindt zich momenteel in een backwardation ( wat inhoudt dat handelaren op de langere termijn lagere olieprijzen verwachten), waardoor het importeren van product voor Duitse en Zwitsere handelaren minder interessant is. De vraag in het gebied wordt momenteel grotendeels opgevangen door binnenlandse productie en transport. Desondanks zien enkele marktspelers de komende maand(en) positief in. Ook hier raken voorraden leeg en zal de winterkwaliteit moeten worden omgewisseld naar zomerkwaliteit de komende tijd. Met voorspelde lagere waterstanden kan dit alles leiden tot een stijging van de vraag naar transport en hogere vrachttarieven.

Mede mogelijk gemaakt door Spotbarge. 
Betrouwbare prijsrapportage voor de binnenlandse scheepvaart.

Geschreven door Emiel de Barbanson 
* kton is 1000 ton

ARA (2000-8000 ton) Vrachttarieven Maart gemiddelde

MaartGemiddeldMaandelijkse veranderingLaagste puntHoogste punt
Cross Harbor€ 2,49€ 0,15€ 1,70€ 3,35
Rotterdam – Antwerp/Amsterdam€ 3,44€ 0,08€ 2,70€ 4,50
Antwerp – Amsterdam€ 4,41€ 0,07€ 3,70€ 5,25
Flushing – Antwerp€ 4,63€ 0,10€ 4,00€ 5,05
Flushing – Rotterdam€ 5,15-€ 0,18€ 4,75€ 5,75
Flushing – Amsterdam€ 5,74-€ 0,18€ 5,25€ 6,10
Ghent – Flushing€ 3,89-€ 0,52€ 3,50€ 4,00
Ghent – Antwerp€ 4,89€ 0,00€ 4,25€ 5,00
Ghent – Rotterdam€ 5,63€ 0,10€ 5,00€ 6,00
Ghent – Amsterdam€ 5,97-€ 0,19€ 5,50€ 6,10

Rijn (0-3000 ton) vrachttarieven Maart gemiddelde 

MaartGemiddeldMaandelijkse veranderingGasoilGasoline
Duisburg€ 7,85€ 0,56€ 7,35€ 8,35
Dortmund*€ 11,78€ 0,54€ 11,28
Cologne€ 9,78€ 0,35€ 9,28€ 10,28
Koblenz*€ 10,78-€ 0,03€ 10,28
Frankfurt*€ 13,63€ 0,03€ 13,13
Mannheim€ 13,98-€ 0,12€ 13,48€ 14,48
Karlsruhe€ 14,51-€ 0,18€ 14,01€ 15,01
Strasbourg€ 15,51-€ 0,35€ 15,01€ 16,01
Basle EUR€ 16,61-€ 0,79€ 16,11€ 17,11
Basle CHF   16,05 CHF -0,40CHF 15,55 CHF  16,55 CHF 

Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Binnenvaart Kennis.