Nieuws Watermanagement Stuwen Geschreven op 14 juli 2021 Meer in Nieuws: Drab in de diesel 31 mei 2023 TVM verzekeringen N.V. 31 mei 2023 Sinttruije Marine Service B.v. 29 mei 2023 1Gestuwde Maas en het Maas-Waalkanaal1aHefdebieten/ strijkdebiet in m/s en N.A.P +M2Zuidelijk deel Maas en Julianakanaal2aMaasafvoerverdrag2bKeersluis Limmel3Nederrijn en Lek3aDebieten hoge afvoeren3bDebieten lage afvoeren 1-Gestuwde Maas en het Maas-Waalkanaal Sluiscomplex Weurt is een primaire kering. Er wordt geschut bij een peil van de Waal tussen 5 m en13,5 m NAP. Op het Maas – Waalkanaal is het peil gelijk aan dat op de Maas, behalve tijdens hoogwater op de Maas. Danwordt de keersluis bij Heumen gesloten. Het kanaal vormt de doorgaande scheepvaartverbinding tussen Maas enWaal. In normale omstandigheden staan de keersluis en schutsluis van Heumen open. Het kanaalpeil is dangelijk aan het peil op het stuwpand Grave; de scheepvaart kan ongehinderd doorvaren. Bij hoge waterstanden op deMaas sluiten beide sluizen; schepen dienen van de schutsluis gebruik te maken. Door middel van een gemaalwordt het peil op het kanaal dan tussen 7,90 M en 8,40 M gehandhaafd. Aan het noordeinde van het kanaal bevindenzich de schutsluizen van Weurt. Heumen is een primaire kering. Het complex bestaat uit een keersluis, een schutsluis en eengemaal (6 m3/s). Het sluitpeil is NAP +8,25 bij Mook. Bij ijsgang worden de stuwen geheven,ook die bij Grave. Dan worden ook de ebdeuren bij Heumen gesloten. 1a-Hefdebieten/ strijkdebiet in m/s en N.A.P +M StuwHefdebiet/Strijkdebiet in m³/sStreefpeil N.A.P +MScheepvaart door stuw mogelijk bij hoogwaterBorgharen200044,05NeeLinne1350-2000*20,85NeeRoermond1000-1100*16,85JaBelfeld900-1000*14,10JaSambeek1300*11,10JaGrave1200-15007,25( 7,91 bij Mook)JaLith12004,90 Ja*Afvoer bij St. Pieter-Noord 2-Zuidelijk deel Maas en Julianakanaal Het Julianakanaal bevindt zich tussen Maastricht en Maasbracht, en heeft als functies scheepvaart en waterbeheer.Bij Born en Maasbracht bevinden zich schutsluizen met grote vervallen en daarmee grote schutverliezen. Bij lageMaasafvoeren moet daarom zuinig worden omgegaan met het water.Mogelijke maatregelen zijn: schutten met alleen volle schutkolken, een deel van het schutwater hergebruikenbij de naastgelegen schutkolk, en het terugpompen van water. Bij voldoende wateraanvoer kan een pomp gebruiktals turbine en wekt zo energie op. Stuw Borgharen bestaat uit 3 schuiven, daarboven is een kantelbare klep aangebracht. Daarnaast heeft de stuw nog een brede schuif zonder klep (scheepvaartschuif). Peilregeling gebeurt bij lage en normale afvoeren met alleen kleppen, bij hogere afvoeren worden de schuiven opgetild (onderstroming). Vanaf 2000 m/s is de stuw buiten bedrijf (alle schuiven boven water). 2a-Maasafvoerverdrag Het Maasafvoerverdrag tussen Vlaanderen en Nederland geeft een sleutel voor de verdeling van hetMaaswater bij lage afvoeren (minder dan 130 m³/s op de Maas bij de stuw van Monsin). Het water wordt verdeeldover het Albertkanaal, de Zuid- Willemsvaart, de Grensmaas en het Julianakanaal. Het water voor deZuid-Willemsvaart is gedeeltelijk weer voor Nederland bestemd.Uitgangspunt in het Maasafvoerverderdag is een gelijk gebruik van water voor de economische doeleinden van beide landen en de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de Grensmaas. 2b Keersluis Limmel Aan de zuidzijde van het Julianakanaal bevindt zich de keersluis Limmel. Deze wordt gesloten bij waterstanden boven de NAP + 44,20 m, vanwege de beperkte hoogte van de kanaaldijken. De scheepvaart is dan gestremd. 3-Nederrijn en Lek De Duitse Rijn komt bij Lobith binnen en gaat over in de Nederlandse Boven- Rijn. In Lobith wordt de waterafvoer enwaterstand gemeten welke belangrijk is voor het hanteren van het stuwplan.Tussen Tolkamer en Millingen is het Bijlandsch Kanaal aangelegd. Deze gaat bij de Pannerdensche kop, over in deWaal en het Pannerdensch Kanaal. Bij normale en hoge afvoeren stroomt ongeveer twee derde van het waternaar de Waal en één derde naar het Pannerdensch Kanaal. Het Pannerdensch Kanaal gaat over in de Nederrijn, en bij de IJsselkop splitst de IJssel zich van de Nederrijn af. De verdeling van het water bij de IJsselkop is afhankelijk van de stand van de stuw in Driel. 3a-Hoge afvoeren Stuw Driel wordt helemaal geheven bij een waterstand Lobith van NAP+10,00 m (afvoer Lobith ongeveer 2600 m3/s). Stuw Amerongen en stuw Hagestein gaan volledig uit bedrijf bij een waterstand Lobith van NAP+11,40 m (afvoerLobith ongeveer 3600 m³/s). Er is dan sprake van een vrij afstromende rivier. Scheepvaart kan door de stuw plaatsvinden. StuwHefdebiet in m³/sStreefpeil N.A.P +MScheepvaart door stuwmogelijk bij hoogwaterDriel2600*10,00*JaAmerongen3600*11,40*JaHagestein3600*11,40*Ja*Afvoer aan Lobith*Waterstand Lobith 3b-Lage afvoeren Als de Waal bij Tiel op NAP+3,15m staat (afvoer Lobith ongeveer 1200 m³/s) dan gaat de Prins Bernhardsluis in Tielhelemaal open. Er wordt gelijk water gemaakt tussen de Lek, het Betuwepand en de Waal. De waterstand in hetpand Amerongen-Hagestein beweegt dan mee met de Waal; het normale stuwpeil van NAP+3,00m wordt danniet meer gehaald. PRINT dit bericht of maak er een PDF van. Andere berichten die u misschien ook interessant vind: Maas, Lateraalkanaal en Julianakanaal Partner: Slurink Bunkerstations Marifoonkanalen Nederland Verkeerspost Nijmegen Vaarwegen Wallonië( compleet overzicht)