Kennis, Nieuws

Koers kruisen

Het vaarseizoen staat weer op punt van beginnen en vooral op de ruimere vaarwaters geeft dit nog wel eens problemen tussen beroepsvaart en pleziervaart, omdat men de regels vaak niet goed interpreteert.

In het BPR artikel 6.17 vinden we de regels wat betreft koers kruisen.
Een lange lap tekst, die voor de meeste mensen misschien wat verwarrend kan zijn.
Wij hebben de hoofdregels overzichtelijk gemaakt op 1 A4 pagina.

Een groot schip heeft toch altijd voorrang op een klein schip?

Als ik van stuurboord kom, heb ik toch voorang?

Koers kruisen, hoe zat het ook alweer?

Hoofdregel:

● Klein wijkt voor groot (>= 20m, 12 personen + visser, sleper, veerpont)

In vaargeul:

● stuurboord wal heeft altijd voorrang, ongeacht schip
Indien hoofdregel niet toepasbaar (klein vs klein, groot vs groot):

Hierarchie in voorrang:

● Zeilboten hebben voorrang op Spierkracht en Motorboten.
● Spierkracht heeft voorrang op Motorboten.

Hoofdvaarwater heeft voorrang op Nevenvaarwater

Tegengestelde koersen:

● Beide schepen naar SB uitwijken (motorboten onderling)
● SB wijkt voor BB-zeil (zeilboten onderling)
● Loef wijkt voor lij (zeilboten onderling)

Bergvaart (stroom tegen) vaart binnenbocht met blauw bord/witte rand, ander schip
geeft antwoord met zelfde bord: blauw op blauw varen(SB op SB).

Bij vernauwing in het vaarwater: stroom mee heeft altijd voorrang (ook kleine
schepen), bezeild gaat voor niet-bezeild, bij wachten: 3 korte stoten als signaal
geven.

Kruisende koersen:

● SB heeft voorrang (motorboten onderling)
● SB wijkt voor BB-zeil (zeilboten onderling)
● Loef wijkt voor lij (zeilboten onderling)
● Oplopende koersen (in heklicht voorganger, bij twijfel: oploper!):
Opgelopen schip moet meewerken!
● Bij zeilboten: bovenwinds inhalen



Onze tip: sla ze op op je computer in een map op je bureaublad of print ze uit.

Hieronder kunt u heel eenvoudig het bestand downloaden en/of uitprinten:


Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is einde-bericht-website-1024x137.png