Duitsland, Kennis, Nieuws

Elbe patent

Om te mogen varen op de Elbe heeft men een ELBE PATENT nodig, wij hebben zelf een bestand gemaakt met wat je moet leren en vragen erbij.

Langs de Elbe vind je op diversen plekken nog een Pegelhuis.
Een pegelhuis werd vroeger gebruikt om de waterstanden te meten op diversen plekken op de rivier.

Tegenwoordig gaat alles digitaal en is het op veel plekken digitaal af te lezen. Ook is alles gekoppeld aan internet zodat men altijd op de hoogte is van de juiste waterstand.

Als je gaat leren voor je Elbe patent vraagt men zeker naar de uitleg hoe een pegelhuis werkt.

Hoe er rekening mee dat de examens afgenomen worden door oud schippers, welke de rivier uit hun hoofd kennen.

Wij hebben een bestand gemaakt om te kunnen leren vanaf Hamburg naar het Elbe Seiten Kanaal.

Van Hamburg naar Brunsbüttel of Cuxhaven mag je met een Groot vaarbewijs of Rijnpatent varen. Vaar je met een tanker met ADN goederen dan ben je verplicht een loods aan boord te hebben.

SüdElbe
* UKW 74
* 615.0 – Süderelbbrugge (4 bruggen)
* 614.3 – Digitale Pegel (L)
* 613.5 – Finkenriecker wachtpalen (R)
* 612.8 – Neulandbrug ( 4.90 )
* 609.0 – Bunthauserspitze (kruising NordElbe/SüdElbe )
NordElbe
* UKW 74
* 619.0 – Nordelbebrugge (3 bruggen )
* 618.0 – Billwerderbücht (R)
* 615.5 – Brug over E12
* 615.0 – Dove Elbe (R) (20 km, 4 sluizen )
* 609.0 – Bunthauserspitze (kruising NordElbe/SüdElbe )

Hamburger OberElbe

Tot Geesthacht is het een getijrivier.
Er loopt 4,5 uur Vloedstroom en 8,0 uur Ebstroom
Opvaart is Auffahrt
Afvaart is Abfahrt

* UKW 10 en UKW 22
* 608.5 – Splitsingpaal in vaarwater NE/SE
* 608.0 – Hoogspanning over de rivier, op radar echo bollen te zien
* 607.5 – Hafengrenze UKW 22
* 607.2 – Hagolt (L)
* 607.2 – Hafen Oortkaten (R) (scheepswerf voor havenboten)
* 606.0 – Oortkarten (R)
* 606.0 – Over (L)
* 605.4 – Pegelhaus- Tafel mit peiltiefe 14 (L)
* 605.0 – Seeve (L)
* 604.0 – Warwisch (R)
* 602.0 – Wraust (R)
* 602.0 – Fliegenberg (L)
* 601.0 – Lutjesburg (R)
* 601.9 – Shiffahrtspegel (L)
* 599.0 – VEER ZOLLENSPIEKER (scheepsnaam; Möve 2, 54x12m)
* 599.0 – Stöckte (L)
* 599.0 – Ilmenau (L) (28 km, 3 sluizen)
* 598.8 – Zollenspieker (R)
* 596.0 – Riepenburg (R)
* 595.0 – LA Bronne (L)
* 594.8 – Shiffahrtspegel (R)
* 593.0 – Achterdeich (R)
* 592.0 – Drage (L)
* 591.5 – Drenhaussen (L)
* 591.0 – Elbsdorf (L)
* 591.0 – Altergamme (R)
* 589.0 – Stoove Sand (L) erg droog!!
* 588.0 – Schleussekanal Geesthacht (R)
* 587.0 – Shiffahrtspegel (R)
* 586.5 – Blauwe kegel palen, laatste vanaf sluis (L)
* 586.0 – Schleusse Geesthacht UKW 22 (220x24m)
* 586.0 – Onder de klok hangt het getal 14, dit is LAT (Laagste Astronomisch Tij)
Wil je meer weten over hoe een getijde ontstaat, kijk dan bij Getijde en Stroomleer


Schleusse Geesthacht met onder de klok de LAT 14

Reductievlak – Het laagste getijde niveau wat voorspelt kan worden.
De waterstand tussen Geesthacht en Hamburg zal zelden onder de 14 Decimeter komen.

In voorhaven Geesthacht, blauwe kegel palen laatste vanaf de sluis (L)
Aan de anderekant tussen Hafen Geesthacht en de wachtpalen voor de sluis is het autosteiger (R)

* 585.0 – Nieder Marschacht (L)
* 584.0 – Ober Marschacht (L)
* 584.5 – Hafen Geesthacht (R)
* 584.0 – Einde voorhaven Geesthacht
* 581.0 – Krümmel (R)
* 580.9 – Hoogspanning over de rivier, op radar zijn echo bollen te zien
* 580.5 – Kern Centrale Krümmel (R) (Gesloten sinds 2011)
* 579.0 – Tespe (L)
* 576.0 – Avendorf (L)
* 574.0 – Artlenburg (L)
* 573.0 – Elbe Seiten Kanaal (L) (114 km, 2 sluizen)

Melden UKW 10 en UKW 22, of 1 lange en 2 korten stoten op de luchthoorn in de opvaart. 
Uitvaart meld zich met 1 lange en 4 korte stoten in de afvaart.

* 570.0 – Lauenburg (R)

L = Linkeroever, R= Rechteroever.

Hieronder staan de oefenkaarten van Hamburg naar Elbe Seiten Kanal:

LAT is de afkorting van Lowest Astronomical Tide, laagste astronomisch getij.

LAT wordt gebruikt als referentievlak voor dieptes op zeekaarten. LAT is het laagste getijdenniveau dat voorspeld kan worden onder gemiddelde meteorologische omstandigheden en onder elke combinatie van astronomische omstandigheden. Begin jaren 1980 adviseerde de Internationale Hydrografische Organisatie om over te gaan op het laagste astronomische getij (Lowest Astronomical Tide, LAT) als hoogtereferentievlak op zee.

Het getij op de Elbe kan men vinden in het getijden boekje wat men in veel plaatsen in Duitsland kan kopen.

Voor het actuele getijde kan men ook op de website van de Bundensambt für Seeshiffahrt und Hydrographie kijken.




Onder de klok in de sluis Geesthacht hangt het getal 14, dit is LAT (Laagste Astronomisch Tij) Reductievlak – Het laagste getijde niveau wat voorspelt kan worden. De waterstand tussen Geesthacht en Hamburg zal zelden onder de 14 Decimeter komen.

Net voor Hamburg kom je op een splitsing waar je kunt kiezen hoe je verder vaart.

Midden in het vaarwater staat een grote paal met SE/NE erop. Dit staat voor SudElbe of NordElbe. Als je verder de Elbe afvaart richting Brunsbuttel of Cuxhaven kan je het beste de NordElbe varen, om de eenvoudige reden dat je dan gewoon je eigen kant kan houden en geen last hebt van zeeschepen welke uit de havens komen.

Het examen:

Als je binnenkomt dan moet je eerst naar iemand die jou patent heeft klaar liggen om te controleren of alle gegevens kloppen, vervolgens mag je op de 2e verdieping gaan betalen, en met het betaalbewijs weer naar beneden. Daarna ga je naar het examen lokaal, waar 16 mensen kunnen zitten, er worden diversen examens afgenomen op vaargebied. Als je voor het Elbepatent komt dan mag je mee naar een ander lokaal waar je het schriftelijke gedeelte krijgt. Je krijgt hier een kaart op A4 formaat waar je met rood en groen de tonnen en borden aan de wal moet kleuren, met een gele stift moet je de kruizen tekenen. Vervolgens met je een lijntje tekenen hoe je moet varen. Op de volgende bladzijde moet je zoveel mogelijk informatie opschrijven over wat je allemaal tegen komt, plaatsnamen, yachthavens, hoogspanning kabels, pegels, neven rivieren, etc etc. Daarna mag je naar het mondelinge examen, daar mag je kiezen opvaart of afvaart, ik heb gekozen voor afvaart, vertel hier gewoon wat je allemaal weet, denk vooral aan de blauwe kegel palen in de voorhaven bij sluis Geesthacht, het autosteiger en de haven waar de WSA boot uit kan komen. Daarna vertel je over de sluis, de lengte en breedte, de klok aan de toren en het belangrijkste, het getal 14. Leg duidelijk uit wat het inhoud en hoe je het gebruikt, daarna vertel je dat in het sluizenkanaal aan de rechteroever de pegel staat (tegenover de blauwe kegel palen) Ook moet je even vertellen dat je in een getijden boekje kan zien wat het water doet, heb je geen getijden boekje, dan vraag je het op kanaal 22. Verder noem je alle plaatsnamen op, vertel over het veer bij zollenspieker, je noemt alle plaatsen op waar een pegel staat en ook dat er een pegelhuisje in Hagolt staat met het getal 14 erop. Na de havengrens vertel je dat er weer een hoogspanning kabel over het water loopt en dat er een paal in het water staat om aan te geven dat je kan kiezen voor de NordElbe of de SüdElbe. Daarna weet je gelijk of je geslaagd bent en kan je je patent ophalen, nog even je handtekening zetten en gefeliciteerd.

Het Examen kost:
– € 20,00 = Toelating tot het examen
– € 46,00 = Deelneming examen voor het traject
– € 20,00 = Elbe patent met pasfoto
– € 86,00 = Totaal voor het examen incl. patent.

Elbe Patent is te behalen bij WSA Magdeburg
Abteilung Schifffahrt
Telefon 0391 2887-3314
Wasserstraßen und Schifffahrt
Gerhart-Hauptmann-Straße 16
39108 Magdeburg
Magdeburg.gdws@wsv.bund.de

Deze informatie is door ons zelf samengesteld en puur voor het eigen gebruik om het Elbepatent te leren van Hamburg tot Elbe Seiten Kanaal.

Wij zijn niet aansprakelijk voor fouten op deze pagina.

Wij danken Marco van Schijndel en Daniel Thiele voor hun medewerking aan dit bestand. Het originele bestand staat ook op onze andere website www.pluto.lu

Op de Elbe is de Binnenschiffahrts Ordung Kapitel 17 van kracht (binnenscheepvaart reglement) 

Hieronder kunt u heel eenvoudig het bestand downloaden en/of uitprinten.

 

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is einde-bericht-website-1024x137.png