Havens Nederland, Rotterdam, Rotterdam

Rotterdam

Aanmelden scheeps- en ladinggegevens binnenvaart

Om een veilig en efficiënt scheepvaartverkeer op de Nederlandse hoofdvaarwegen te bevorderen, dienen scheeps- en ladinggegevens te worden gemeld. Deze gegevens worden opgeslagen in een landelijk systeem (IVSNEXT).

Wanneer moet u een schip melden?

Het aanmelden van scheeps- en ladinggegevens is verplicht voor:

  • schepen die gevaarlijke stoffen vervoeren
  • schepen langer dan 110 meter
  • samenstellen langer dan 140 meter en breder dan 15 meter
  • passagiersschepen
  • bijzondere transporten

Valt uw schip of transport niet binnen de bovengenoemde categorieën, dan hoeft u zich niet aan te melden.

Meld uw lading aan vóór aanvang van een reis vanuit Rotterdam

Vóór aanvang van een reis vanuit Rotterdam dient u scheeps- en ladinggegevens digitaal aan te melden bij het Haven Coördinatie Centrum. Rijkswaterstaat levert gratis de hiervoor benodigde software.

Binnenhavengeld

Maakt u met uw binnenvaartschip gebruik van de faciliteiten en diensten van het binnenhavengebied in de regio Rotterdam? Dan betaalt u daar binnenhavengeld voor.

Momenteel zijn wij voor vragen over Binnenhavengeld alleen via e-mail bereikbaar.

Ons algemeen telefoonnummer is helaas niet bereikbaar. Wij doen ons uiterste best u zo spoedig en goed mogelijk van dienst te zijn na het stellen van uw vraag per e-mail:

havengelden@portofrotterdam.com

U bent verplicht elektronisch opgave te doen van uw verblijf

Het binnenhavengebied bestaat uit:
Rotterdam, Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Vlaardingen, Schiedam en de steigers en kades van de Vopak Terminal Vlaardingen

U kunt de opgave van uw verblijf in het havengebied alleen via onze webportal doen.

  • Maakt u nog geen gebruik van de webportal? Meld u dan aan via Portbase
  • Heeft u vragen over de portal? Raadpleeg dan onze handleiding:

Hieronder kunt u heel eenvoudig het bestand downloaden en/of uitprinten.

Tarieven

De tarieven voor binnenhavengeld in Rotterdam staan vermeld in de Algemene voorwaarden inclusief haventarieven (zie paragraaf 2 van bijlage 1).

Voor vrachtschepen, passagiersschepen, sleepboten en overige vaartuigen gelden de volgende tarieven:

PeriodeVrachtschepenPassagiersschepen en sleepbotenOverige vaartuigen
(b)(a)(a)
7 dagen0,0960,0960,096
14 dagen0,1760,1760,176
1 maand0,262
1 kalenderkwartaal0,9760,9760,653
1 kalenderjaar3,3523,3522,319

(a) Tarief per m2 oppervlakte
(b) Tarief per laadvermogen
Indien u in eenzelfde periode gebruikmaakt van meerdere haven in het binnenhavengebied van Rotterdam, dan hoeft u maar één keer een opgave te doen.
Indien u kiest om uw opgave binnenhavengeld te doen via een eenmalige machtiging of automatische incasso, krijgt u een administratieve korting van 2%.

Algemene voorwaarden

Hieronder kunt u heel eenvoudig het bestand downloaden en/of uitprinten.

Duurzame schepen worden beloond

Green Award is een certificaat dat door de onafhankelijke Green Award Foundation wordt uitgereikt aan schepen en rederijen die extra hebben geïnvesteerd in schip en bemanning en zodoende de milieuprestaties, veiligheid en kwaliteit hebben verbeterd. Het Havenbedrijf Rotterdam beloont schepen die in het bezit zijn van een Green Award certificaat met kortingen op het havengeld.
Kijk op de website van Green Award om te zien hoe u in aanmerking kunt komen voor een Green Award certificaat.

Ligplaatsen voor de binnenvaart

Bezoekt u de haven van Rotterdam, dan kunt u gebruikmaken van ligplaatsen voor de binnenvaart. In het stadsgebied van Rotterdam is een groot aantal openbare ligplaatsen beschikbaar. De ligplaatsen zijn te herkennen aan de verkeerstekens waarmee staat aangegeven dat binnenschepen ligplaats kunnen nemen.

Ligplaatsen in Rotterdam zijn bestemd voor schepen in categorieën zoals aangegeven op de verkeerstekens en markeringen, bijvoorbeeld duwbakken en gevaarlijke stoffen. U kunt gebruikmaken van ligplaatsen in de haven van Rotterdam wanneer u voldoet aan de volgende criteria:

  • U heeft een vergunning op grond van de Kadegeldverordening.
  • U heeft instemming van de huurder of pachter van een aan de ligplaats gelegen terrein.
  • U heeft een ontheffing van de Havenmeester.

Tenzij anders aangegeven mogen ligplaatsen uitsluitend worden gebruikt door binnenschepen die deelnemen aan de actieve beroepsvaart. U dient dit aan te kunnen tonen met een document zoals het vaartijdenboekje.

Het gebruik van spudpalen (of ankers)

In de (nieuwe) havenverordening 2020 zijn in artikel 3.7 “Gebruik van ankers en spudpalen”, regels opgenomen voor het gebruik van spudpalen.
Spudpalen zijn alleen toegestaan;

a. In de door het college aangewezen gebieden;
b. Wanneer dit in overeenstemming is met de ter plaatse aangebrachte verkeerstekens en nadere aanduidingen of met een besluit met dezelfde strekking als een verkeersteken, of;
c. Als het gebruik geen schade toebrengt aan infrastructuur, in de onderwaterbodem aangebrachte ondergrondse infrastructuur of oever- of kadeverdedigingswerken. Hiervan dient voorafgaand aan het gebruik van spudpalen een melding te worden gedaan aan de havenmeester.

Ad b). De relevante Bekendmakingen aan de Scheepvaart zijn:

Ad c) Dit is een verandering ten opzichte van de vorige verordening. Hierin was het gebruik van spudpalen in eerste instantie verboden. Wanneer een schip dat ligplaats wilde nemen met spudpalen buiten een gebied dat was aangewezen kon een ontheffing worden aangevraagd.

Sinds het inwerkingtreden van de nieuwe havenverordening op 6 januari is het gebruik van spudpalen buiten de aangewezen gebieden in beginsel toegestaan als geen schade wordt toegebracht aan de infrastructuur, in de onderwaterbodem aangebrachte ondergrondse infrastructuur of oever- of kadeverdedigingswerken. Voorafgaand aan het gebruik dient u dit altijd te melden aan de havenmeester

Let op! U dient voorafgaand aan het plaatsen van spudpalen te allen tijde zeker te stellen dat het gebruik hiervan geen schade kan veroorzaken.

Actuele informatie over de infrastructuur, in de onderwaterbodem aangebrachte ondergrondse infrastructuur of oever- en kadeverdedigingswerken is beschikbaar bij de havenmeester en kan worden opgevraagd bij het HCC. We streven er uiteraard naar u direct van informatie te kunnen voorzien. Omdat deze informatie eerst opgevraagd moet worden bij de betreffende bodembeheerder zal dit echter niet altijd mogelijk zijn. Het verzoek is dan ook uw voornemen tot het plaatsen van spudpalen altijd zo vroegtijdig als mogelijk bij ons te melden.

Tot slot heeft het Havenbedrijf Rotterdam N.V. met verschillende aannemers contracten. Deze partijen zijn bekend met de actuele status van de bodem, infrastructuur en kaders. Ook voor hen geldt in dit geval een meldplicht bij de havenmeester.

Bijzondere omstandigheden

Het kan gebeuren dat omstandigheden vereisen dat de ligplaats direct wordt verlaten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij dreigend gevaar, een bijzonder transport, een tewaterlating, een evenement of het wijzigen van de bestemming van de ligplaats. Hierover wordt contact met u opgenomen via VHF. Voor het ligplaats nemen op andere locaties, moet ontheffing worden gevraagd aan de Haven Coördinatie Centrum.

Beschikbaarheid van ligplaatsen

Het Havenbedrijf Rotterdam wil u graag van dienst zijn bij het vinden van een vrije ligplaats om af te meren. In de haven van Rotterdam kunt u op een digitale kaart de actuele bezetting van ligplaatsen voor de binnenvaart zien. Dit kan met het Binnenvaart Ligplaats Informatie Systeem (BLIS). Het systeem biedt zo de mogelijkheid om minder onnodige vaarbewegingen te maken en vermindert daarmee onder andere de kosten voor brandstof. BLIS komt voort uit het project Blauwe Golf Verbindend. Daarin werkt het Havenbedrijf samen met een aantal partijen om een betere informatie-uitwisseling tussen vaarwegbeheerders, vaarweggebruikers en wegverkeer te realiseren. In de toekomst moet het mogelijk worden om ook informatie over openingstijden van bruggen en sluizen via het systeem te delen. Ook wordt er momenteel gewerkt aan een app.

Faciliteiten

Voor de binnenvaart biedt de haven van Rotterdam diverse faciliteiten. Lees meer over de autosteigers, drinkwatertappunten, parkeervoorzieningen, wifi voor de binnenvaart en walstroomvoorzieningen in de haven van Rotterdam.

Autosteigers

Wilt u een auto aan boord zetten of van boord halen? In de haven van Rotterdam kan dat op een van de onderstaande locaties:

  • Schaardijk, oeverfrontnummer 115
  • Buitenhaven (Vlaardingen), oeverfrontnummer 657
  • Maashaven, oeverfrontnummer 1305 en oeverfrontnummer 1371
  • Waalhaven, oeverfrontnummer 2243
  • 3e Petroleumhaven, oeverfrontnummer 4032
  • Botlek, oeverfrontnummer 4210
  • Calandkanaal, oeverfrontnummer 5711
  • Pionierkade, oeverfrontnummer 6100
  • Hartelhaven, oeverfrontnummer 7104
  • Pr. Margriethaven, oeverfrontnummer 8362
  • Albatroskade, oeverfrontnummer 2604

De locaties aan de Schaardijk, Waalhaven en Pionierkade zijn beschikbaar voor schepen die één blauwe kegel voeren. De locaties in de Hartelhaven, 3e Petroleumhaven en Calandkanaal zijn beschikbaar voor schepen die twee blauwe kegels voeren.

Walstroomvoorzieningen in de haven van Rotterdam

Voor reductie van emissie en geluidsoverlast geldt in de haven van Rotterdam een generatorverbod voor binnenvaartschepen bij openbare ligplaatsen. In de haven zijn walstroomvoorzieningen beschikbaar voor de binnenvaart. Het gebruik van walstroom past in het beleid van stad en haven om economische ontwikkeling en leefbaarheid in de omgeving hand in hand te laten gaan. Gebruik van walstroom door de binnenvaart zorgt voor schonere lucht. In de directe omgeving is minder uitstoot van stikstofoxide en fijnstof. Ook gaat de uitstoot van CO2 omlaag. Bovendien heeft de omgeving geen last meer van het geluid van draaiende generatoren. Heeft u op openbare ligplaatsen elektriciteit nodig? Dan kunt u gebruik te maken van de walstroomkasten.

Drinkwater

Voorzieningen voor drinkwaterinname vindt u in de Parksluizen, Pionierkade en aan de Schaardijk. Voor het afnemen van water op de Pionierkade en aan de Schaardijk sluit Het Havenbedrijf Rotterdam aan bij het landelijke platform van Park-line Aqua voor het verzorgen van walstroom.

De schippers die geregistreerd zijn bij Park-line Aqua kunnen gebruik maken van de faciliteiten door op dezelfde manier als bij het afnemen van walstroom gebruik te maken van de app, IVR, sms en/of website. Als men zich nog niet geregistreerd heeft bij Park-line Aqua moet men dat eerst doen via onderstaande link.

Kosten

Binnenvaartschepen die het Havenbedrijf Rotterdam havengeld betalen hoeven over de eerste 6 m3 per dag geen vergoeding te betalen. Indien de schipper meer dan 6 m3 wil afnemen is dat ook mogelijk door de transactie door te laten lopen. De kosten hiervoor bedragen € 1,37 per m3. Verrekening vindt maandelijks achteraf op basis van het daadwerkelijke verbruik boven de 6 m3.

Waterboten

Voor de levering op andere ligplaatsen kunt u contact opnemen met de waterboot van Evides.

Wifi in haven voor binnenvaart

Stichting Binnenvaart Netwerk Diensten (BND) en Havenbedrijf Rotterdam starten een pilot met wifi voor de binnenvaart in de Maashaven en Geulhaven. Met de pilot toetsen de partijen het gebruik van Wifi door de binnenvaart. Gebruikers kunnen zich direct abonneren via de site van binnenvaartnet.

Scheepsafval binnenvaart

Voor de afgifte van scheepsafval van de binnenvaart (bedrijfsmatig afval of huisvuil) zijn in de haven van Rotterdam goede faciliteiten aanwezig. Wanneer een binnenvaartschip de haven van Rotterdam aandoet, kan het schip scheepsafval afgeven bij de havenontvangstvoorzieningen in de haven. De havenontvangstvoorzieningen staan onder contract bij de SAB (Stichting Scheepsafvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB).

Categorieën voor afvalstoffen

Een binnenvaartschip kan verschillende afvalstoffen afgeven in de haven van Rotterdam en in de havens van de Drechtsteden. Voor verzameling, afgifte en inname van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval, afval van lading en overig bedrijfsafval zijn door Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en Nederland uniforme regels vastgelegd in het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI). In Nederland is deze wetgeving opgenomen in het Scheepsafvalstoffen Besluit Rijn- en binnenvaart. In het besluit worden drie afvalsoorten onderscheiden:

A. Olie- en vethoudende scheepsafvalstoffen;
B. Afval van de lading;
C. Overige scheepsafvalstoffen.

A. Olie- en vethoudende scheepsafvalstoffen

Onder deze categorie vallen afvalstoffen uit de machinekamer zoals bilgewater, afgewerkte olie, filters, gebruikte poetslappen en afgewerkt vet. Dit afval moet (tegen ontvangstbewijs) worden afgegeven aan een inzamelaar die een overeenkomst heeft met de Stichting Maritieme Dienstverlening

B. Afval van lading

Ladingafval ontstaat bij de overslag en het vervoer van droge en vloeibare lading. De ontvanger of afzender van de lading is verantwoordelijk voor de kosten van het schoonmaken van de scheepsruimen en gangboorden na lossing. De overslaginrichting geeft aan waar het afval of waswater afgegeven kan worden. De schipper dient de wijze van schoonmaken en de hoeveelheid afgegeven afval aan te kunnen tonen wanneer een toezichthouder van de Havenmeester hier om vraagt.

C. Overige scheepsafvalstoffen

Onder overige scheepsafvalstoffen vallen de volgende afvalsoorten: huisvuil, huishoudelijk afvalwater, slops uit ruimen en tanks en alle niet-oliehoudende afvalsoorten, waaronder klein gevaarlijk afval zoals batterijen. Bij openbare ligplaatsen in het havengebied staan afvalcontainers voor huishoudelijk afval. Het huishoudelijk afval kan hier gratis worden afgegeven. Als de container vol is, kunt u mailen naar klachtenbuitenruimte@portofrotterdam.com(link stuurt een e-mail). De container wordt dan zo spoedig mogelijk geleegd. Heeft u (huishoudelijk) grofvuil en/of klein gevaarlijk afval, dan kunt u dit afgeven bij een inzamelaar die een overeenkomst heeft met de SAB.

Meld- en informatiepunt CDNI

Iedere verdragsstaat heeft ten behoeve van een zorgvuldige naleving van het verdrag een landelijk Meld- en Informatiepunt ingericht. Het landelijke Meld- en Informatiepunt (M&I) deel B van Nederland is ondergebracht bij het Haven CoordinatieCentrum (HCC) van het havenbedrijf Rotterdam N.V. Hier kunt u terecht voor vragen over deel B van het verdrag. Ook kunt u hier terecht voor het doen van meldingen, bijvoorbeeld indien een van de betrokken partijen niet handelt conform het CDNI en daarmee de regels van het CDNI-verdrag overtreedt.

Het Meld- en Informatiepunt is 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar via +31 (0)10-2521000.

Nieuw is de mogelijkheid om nu ook online via onderstaand webformulier uw melding en/of vraag in te dienen. Op deze wijze kan uw vraag of melding sneller en efficiënter worden behandeld.

Voor vragen en klachten met betrekking tot deel A en C, bijvoorbeeld over abonnementen of olie-afgifteboekjes, kunt u contact opnemen met stichting SAB.
Zij zijn te bereiken via het telefoonnummer 010 – 798 9898.

Meer informatie over het CDNI kunt ook vinden op:

www.cdni-iwt.org
www.rijkswaterstaat.nl

Ontgassen

In de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant geldt per 1 januari 2015 een ontgasverbod voor benzeen (UN 1114). Schepen die deze stof willen ontgassen moeten dat bij een havenontvangstinstallatie doen die beschikt over een dampverwerkingsinstallatie. Voor meer informatie over welke stoffen wel of niet mogen worden ontgast op daarvoor toegelaten plaatsen in Rotterdam, kunt u de Havenverordening raadplegen. Ook kunt u het Haven Coördinatie Centrum benaderen.

Contact

Heeft u vragen of opmerkingen over de afgifte van scheepsafval voor de binnenvaart?
Neem dan contact op met het Haven Coördinatie Centrum:

Marifoonkanaal 14
SAB. +31 (0)10 798 98 98, info@sabni.nl(link stuurt een e-mail)

Gevaarlijke stoffen

In de haven van Rotterdam gelden regels voor binnenvaartschepen met gevaarlijke stoffen aan boord. Gevaarlijke stoffen kunnen gevaar, schade of ernstige hinder voor mens, dier en/of milieu veroorzaken. Voorbeelden zijn benzine, aardgas, lpg en producten uit de chemische industrie. Voor gevaarlijke stoffen in de binnenvaart geldt het ADN (Europees verdrag inzake het internationaal vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren). De regels rondom gevaarlijke stoffen in de haven van Rotterdam zijn vastgelegd in de Havenverordening Rotterdam 2020.

Ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke stoffen

Een tankschip dat geladen is met een gevaarlijke stof mag geen ligplaats kiezen buiten een Petroleumhaven. Dit geldt ook voor geloste tankschepen die nog niet zijn schoongemaakt. Een uitzondering hierop kan alleen door de Havenmeester worden gemaakt.

Een tankschip heeft geen toestemming nodig wanneer:

  • Er aan boord een schoonmaakcertificaat aanwezig is;
  • Het tankschip uitsluitend geladen of op de laatste reis geladen is geweest met een brandbare vloeistof met een vlampunt van 55°C of hoger.

Container- en stukgoedschepen met aan boord bepaalde hoeveelheden van gevaarlijke stoffen, mogen geen ligplaats nemen nabij woongebieden. Hiervoor zijn minimale afstanden vastgesteld volgens Bijlage 2 Havenverordening Rotterdam 2020.

Gebruik van Petroleumhavens

Wanneer schepen in een Petroleumhaven moeten laden, lossen of bunkeren, mogen zij dit slechts doen onder bepaalde voorwaarden.

Schoonmaken van ladingtanks

Voor schoonmaakhandelingen zoals het wassen en ventileren van ladingtanks zijn speciale ligplaatsen en boeien aangewezen. Schoonmaakhandelingen in de Petroleumhavens bij steigers en/of kades zijn uitsluitend toegestaan wanneer het betreffende bedrijf hier toestemming voor geeft. Schoonmaakhandelingen moet u vooraf melden bij het Haven Coördinatie Centrum.

Ontsmetten en gasvrij maken

De Havenmeester geeft onder bepaalde voorwaarden toestemming voor het ontsmetten van lading door begassing en het gasvrij maken van ruimen.

Informatie en voorwaarden

Wilt u meer weten over regelgeving, toestemming en voorwaarden rondom gevaarlijke stoffen of heeft u een andere vraag over gevaarlijke stoffen? Neem contact op.

Haven Coördinatie Centrum+31 (0)10 252 1000

Vaarsnelheid voor de binnenvaart

Wanneer u de haven van Rotterdam aandoet, dient u op twee vaartrajecten rekening te houden met een maximale vaarsnelheid. Voor de binnenvaart geldt op deze trajecten een dynamische maximale snelheid van 13 kilometer per uur.

Door de aanleg van Maasvlakte 2 en de daardoor toenemende goederenstromen hebben het Rijk, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam afspraken gemaakt die zorgen dat de luchtkwaliteit in het Rijnmondgebied niet verslechtert. De snelheidsbeperking in Rotterdam is één van de maatregelen. Deze maatregel is getroffen in goed overleg met de binnenvaartbranche.

Trajecten in de haven

De snelheidsbeperking geldt alleen voor binnenschepen bestemd voor goederenvervoer en is van kracht op de volgende trajecten:

  • De Nieuwe Maas ter hoogte van Noordereiland. Lengte: 4 km (km-raai 998 tot km-raai 1002).
  • Het Hartelkanaal tussen kruising Hartelkanaal/Oude Maas en Harmsenbrug, over een lengte van circa 10 km.

Snelheid ten opzichte van het water

Op beide trajecten geldt een maximale vaarsnelheid van 13 kilometer per uur ten opzichte van het water. De actuele stroomsnelheid wordt omgerekend naar een toegestane vaarsnelheid ten opzichte van de grond in oostelijke en westelijke richting (op- en afvaart). Ter indicatie staat de voorspelde vaarsnelheid weergegeven in de tabel [link of i-frame]. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. De maatregel vervalt bij een windkracht van 6 of hoger op de schaal van Beaufort (of 10,8 m/s) ,gemeten bij het meetpunt Geulhaven. Voor de actuele stroomsnelheid en windkracht raadpleeg onze pagina actuele waterstanden, stroomsnelheden, wind en zicht. Een positieve stroomsnelheid staat voor een vloedstroom en een negatieve stroomsnelheid staat voor een ebstroom. De bovenstaande informatie is ook op te vragen via de VHF sectorkanalen.

Klik hier voor de actuele vaarsnelheden.

Duur snelheidsbeperking

De uiterste einddatum van de snelheidsbeperking is 1 januari 2025. De maatregel is tijdelijk omdat de luchtkwaliteit op termijn verbetert door het gebruik van schonere technieken. Het is de bedoeling dat normen voor luchtkwaliteit uiteindelijk nergens meer worden overschreden waardoor aanvullende maatregelen niet meer nodig zijn. Bij een wijziging of beëindiging van de maatregel wordt u geïnformeerd via de media.

VTS kaarten Rotterdam

Hieronder kunt u heel eenvoudig het bestand downloaden en/of uitprinten.

Havenverordeningen

Hieronder kunt u heel eenvoudig het bestand downloaden en/of uitprinten.

Havenverordening Rotterdam

Bijlage 1

Bijlage 2

Havenverordening Vlaardingen

Havenverordening Schiedam

Havenverordening Dordrecht

Formulieren

Contact

Heeft u een verzoek, vraag of melding, dan kunt u contact opnemen met het Haven Coördinatie Centrum.

Marifonie (VHF)
Het Haven Coördinatie Centrum heeft de beschikking over 3 VHF kanalen:
VHF 11 voor verkeerszaken, aanroepnaam Haven Coördinatie Centrum;
VHF 14 voor operationele zaken, aanroepnaam Haven Coördinatie Centrum;
VHF 19 voor scheepvaartberichten. uitwijk kanaal, aanroepnaam Haven Coördinatie Centrum.

Telefonisch
Kies onderstaand telefoonnummer.
Hierna volgt een keuzemenu met:
1. Voor bestelling schip en voor tij-afspraken, kies 1
2. Voor overige meldingen en voor vragen, kies 2

Haven Coördinatie Centrum+31 (0)10 252 1000

Emailadres: info@portofrotterdam.com

Vuistregels aflaaddiepte

Een handig advies lijstje bij het bepalen van de aflaaddiepte op de Rijn.

Reglementen

De reglementen mag u tegenwoordig ook digitaal aan boord hebben, wel zo dat u deze onmiddellijk kunt raadplegen. Op deze pagina kunt u de reglementen, bestanden of documenten downloaden en opslaan.

Toegestane afmetingen en diepgang vaarweggedeelten

De vaarwegen, en de daarop toegestane grootste lengte, breedte en diepgang van een schip of samenstel.

Duitse kanalen

Er zijn veel kanalen in Duitsland, Rhein Herne Kanal, Dortmund Ems Kanal, Wesel Datteln Kanal, Mittelandkanal, Elbe Seiten Kanaal etc etc

Schrijf je hier in voor onze