Nieuws, Veiligheid Achterpiek betreden Geschreven op 17 november 2020 Meer in Nieuws: JEBA Maritiemservice 6 juni 2023 Ligplaatsen Duitsland 5 juni 2023 Weska 2022/2023 5 juni 2023 Een achterpiek moet voor betreden gemeten worden! Deze meting moet worden vastgelegd in een werkvergunning! De laatste weken hebben we tijdens inspecties aan boord van sommige schepen de melding gekregen dat bemanningen, met name, de achterpiek betreden hebben voor bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden zonder dat deze besloten ruimte gemeten is op aanwezigheid van voldoende zuurstof. Aangezien deze meldingen officieel gemaakt zijn resulteert dit vaak in het niet geschikt zijn van de schepen voor sommige verladers (zo’n schip wordt dan geblacklist). Wij hebben de vraag gekregen of bemanningen zich wel voldoende bewust zijn dat (bijvoorbeeld) een achterpiek ook een besloten ruimte is waarbij door de aanwezigheid van giftige dampen en de afwezigheid van zuurstof er serieuze ongevallen kunnen ontstaan. Naar aanleiding van deze meldingen zenden wij jullie nogmaals informatiebladen over het betreden van besloten ruimten met als doel dat we allen zeer goed bewust zijn van de gevaren en met als doel dat er altijd gemeten wordt (en vastgelegd) als een besloten ruimte betreden moet worden. Indien er vragen zijn over deze informatie staan wij ten alle tijden bereid deze te beantwoorden. Voor het betreden van een besloten ruimte moet je altijd enige tijd ventileren, ongeacht welke ruimte het is. Platform Zero Incidents (PZI) is een initiatief van de binnenvaart branche. Bevrachtingskantoren, rederijen en scheepseigenaren delen en ontwikkelen kennis over incidenten in de binnenvaartindustrie om zo herhaling in de toekomst te voorkomen. PZI levert een bijdrage aan een breed gedragen streven naar nul incidenten in de binnenvaart. Uitleg werken in besloten ruimte.[gview file=”https://www.binnenvaartkennis.nl/wp-content/uploads/2020/11/878a5a87092887fa6731e68309c9293d.pdf”] © UITGEVERIJ KERCKEBOSCH / IPC GROENE RUIMTE PRINT dit bericht of maak er een PDF van. Andere berichten die u misschien ook interessant vind: North Sea Port Drab in de diesel AED in de binnenvaart