Nieuws, Veiligheid

Wat te doen bij een calamiteit op het water

We hopen het geen van allen mee te maken, maar helaas gebeurd er op het water ook genoeg, denk aan aanvaringen, ongevallen, verdrinkingen.
We weten ook allemaal wat we moeten doen, maar in de praktijk, afhankelijk van de situatie, kunnen we een black-out krijgen.

Bel 112 of roep de verkeerspost op.

Bel je 112 en geef je te kennen op het water te zitten dan neemt de 112 hulpverlening gelijk contact op met een Verkeerspost in de buurt.

Bij een melding van een incident op het water kunnen zowel de gemeentelijke meldkamer van een Veiligheidsregio, het Kustwachtcentrum, een Nautische Verkeerscentrale/ Verkeerspost, de 112 centrale, als het Operationeel Centrum van de Landelijke eenheid (KLPD)

Iedere verbindings- en meldkamer alarmeert aan de hand van het scenario de betreffende hulpverleningsdiensten.
Het proces is zo ingericht dat bij meldingen van incidenten die bij de meldkamer of verkeerscentrale binnenkomen, zij dit aan elkaar doormelden en zo de benodigde hulpverleningsdiensten alarmeren. De verschillende meldkamers fungeren dan als het ware als een ‘spin in het web’.

Wanneer er persoon te water raakt, zou de eerste gedachte zijn om 112 te bellen en op zich is dat juist. Van uit de 112- meldkamer is de Verkeerspost daarna de ingang naar RWS.

Veel schippers merkten op dat de actie op het water sneller en gerichter op gang komt als direct de Verkeerspost wordt opgeroepen.
Veel genoemde belangrijke zaken worden dan al vooraan in de meld keten toegepast, veel kostbare tijd wordt hiermee gewonnen.
Als “spin in het web” meldt een Nautische Verkeerscentrale of Verkeerspost dit dan weer door.

Zo’n Verkeerspost neemt dan de melding aan, Hanteert een uitvraag protocol, Wie, Wat, Waar, signalement, Waar laatst gezien enz.
– Verzorgd het intern en extern alarmeren en informeren.
– RWS, Brandweer- en Politievaartuigen worden gealarmeerd.
– Scheepvaartberichten worden uitgezonden, sluismeesters , naastgelegen verkeerposten en communicatiedeskundigen wordt geïnformeerd enz.
– In regio’s met veel ruimwater wordt de reddingsmaatschappij gealarmeerd.

Het contact met de meldkamer vanaf de Verkeerspost verloopt rechtstreeks of via 112 (of C2000)
De gewenste hulp word naar een locatie (weg/water/ opstapplaats) gedirigeerd.
Voor de coördinatie ter plaatse zet RWS vaak een OVD (Officier Van Dienst) in, naast bevelvoerders van Brandweer en Politie. Deze OVD (man of vrouw) is vaak het persoonlijk aanspreekpunt.
De RWS boten zijn allemaal uitgerust met brancard en defibrillator.

Terwijl het bovengenoemde plaatsvindt wordt het scheepvaartverkeer voorzichtig langs het incident geleid of in het ergste geval zelfs stilgelegd.
Allemaal zaken waar je als schipper misschien geen weet van hebt maar je wel in staat stelt om de handen vrij en de aandacht bij het schip te houden.

Lees het nog eens door, deel het met jullie bemanning, het is belangrijk!

Zeker voor als de situatie aan boord uitmond in een kwestie hoop en vrees…

 

 

We hebben dit bestand ook als .PDF toegevoegd.

Hieronder kunt u heel eenvoudig het bestand downloaden en/of uitprinten.

Vuistregels aflaaddiepte

Een handig advies lijstje bij het bepalen van de aflaaddiepte op de Rijn.

Reglementen

De reglementen mag u tegenwoordig ook digitaal aan boord hebben, wel zo dat u deze onmiddellijk kunt raadplegen. Op deze pagina kunt u de reglementen, bestanden of documenten downloaden en opslaan.

Toegestane afmetingen en diepgang vaarweggedeelten

De vaarwegen, en de daarop toegestane grootste lengte, breedte en diepgang van een schip of samenstel.

Duitse kanalen

Er zijn veel kanalen in Duitsland, Rhein Herne Kanal, Dortmund Ems Kanal, Wesel Datteln Kanal, Mittelandkanal, Elbe Seiten Kanaal etc etc

Schrijf je hier in voor onze