Vaarwegen Nederland

Vaarwegenoverzicht

Hieronder staat een overzicht van vaarwegen die (gedeeltelijk) onder het beheer van Rijkswaterstaat vallen. Andere vaarwegbeheerders in Nederland zijn bijvoorbeeld de provincies, gemeenten en waterschappen. De hoofdvaarwegen behoren tot het Rijk. Waterwegen die hier niet genoemd zijn, hebben regionale beheerders.

Maximale afmetingen vaarwegen Nederland

VaarwegLengte in mBreedte in mDiepgang in m
Fryslân
Haven Terschelling8512,003,40
Haven Vlieland6010,003,40
Vaarweg tussen zee en Harlingen, via het Stortemelk, de Vliestroom, de Blauwe Slenk en het vaarwater langs de Pollendam1406,50
Prinses Margrietkanaal110,5011,503,50
Groningen
Van Starkenborghkanaal110,5011,503,20
Eemskanaal van km 0,00 t/m km 19,74144134,50
Eemskanaal van km 19,74 t/m km 26,44144135,00
Overijssel
Kanaal Zutphen-Enschede van de Twenthekanalen
– Geldersche IJssel- Delden (beneden de sluis) – Delden – Enschede11011,502,801
1109,752,60 of
11011,502,20
Zijkanaal naar Almelo van de Twenthekanalen1109,752,50
Overijssel/Gelderland
Geldersche IJssel
– IJsselkop2 – Stadsbrug Kampen11012,00
– Stadsbrug Kampen – Ketelmeer20017,50
Zwolle-IJsselkanaal11012,003,253
Meppelerdiep
– van Zwarte Water via Meppelerdiepkeersluis – Kaapbrug11012,003,254
– via Grote Kolksluis558,202,804
Zwarte Water11012,003,253
Zwolsche Diep11012,003,003
Ramsdiep11011,503,003
Zwanendiep859,502,703
Noord-Holland
De betonde vaarwateren tussen zee en Den Helder9.00
Marinehaven Willemsoord2008.00
Oranjesluizencomplex
– Noordersluis7013,503,505
– Middensluis9017,503,505
– Zuidersluis7013,503,505
– Prins Willem Alexandersluis20023,003,505
Noordzeekanaal en Noordzeesluizen te IJmuiden32542,0013,10
– 1e Rijksbinnenhaven3,50
– 2e Rijksbinnenhaven5,70
– 3e Rijksbinnenhaven5,70
– Kruithaven, buitenzijde (meerstoelen)9,10
– Zijkanaal B (zuidelijk deel)1,80
– Zijkanaal C11,403,00
– Zijkanaal D3,00
– Zijkanaal E2,20
– Zijkanaal G over een lengte van 1000 m gemeten uit de as van het Noordzeekanaal8,00
– Zijkanaal H1,30
Haven Marken556,601,905
Flevoland
IJsselmeer
– Houtribsluis19017,503,50
– Krabbersgatsluis11011,603,203
– Naviduct11011,453,203
– Lorentzsluizen:
grote sluis12013,003,506
kleine sluis678,203,507
– Stevinsluis12013,003,507
– Noorderhaven Breezanddijk5011,502,807
– Zuiderhaven Breezanddijk9511,502,507
– Buiten- en voorhavens Den Oever en Kornwerderzand12013,003,507
Randmeren Flevoland
– Nijkerkersluis909,503,003
– Roggebotsluis909,503,003
Noord-Holland/Utrecht
Buitenhaven van Muiden en toegangsgeul
– Grote Zeesluis – IJmeer457,501,80
Amsterdam-Rijnkanaal20023,504,00
Lekkanaal20017,703,507
Merwedekanaal (benoorden de Lek)11011,502,808
Gekanaliseerde Hollandsche IJssel
– Doorslagsluis – km 2,2395,451,759
– km 2,2 – Oudewater (km 17,9)395,451,75
– km 17,9 – Haastrechtse brug395,451,90
Zuid-Holland
Hollandsche IJssel
– van km 0.0 tot km 1.1395,452,5010
– van km 1.1 tot km 3.411011,503,1511
– van km 3.4 tot km 4.511011,503,6011
– van km 4.5 tot km 7.011011,504,0511
– van km 7.0 tot km 16.911011,501,5011
– van km 13.2 tot km 16.913511,501,5011a
– van km 16,9 tot km 19,718011,504,7011
Oude Maas (zeevaart)175258,80
Dordtsche Kil en de daarop aansluitende vaarweg naar de havens van het Industrie- en Havenschap Moerdijk (zeevaart)17525,008,00
Volkeraksluizen22523,504,75
Boven-Merwede/Beneden-Merwede/ Nieuwe Merwede/Noord/Oude Maas/Dordtsche Kil/ Hollandsch Diep/Amer/Haringvliet
– algemeen22523,50
– duwstellen in afvaart brede formatie (gedeelte vóór de duwboot (maximum lengte 40m))15334,35
– duwstellen in opvaart lange formatie (gedeelte vóór de duwboot (maximum lengte 40m))229,5022,90
Beneden-Merwede4,4011
Bergsche Maas19317,504,0011
Nieuwe Merwede (Biesboschsluis)556,603,20
Het Spui11011,502,80
Noord4,4011
Rietbaan
– van km 977,3 tot km 978,965858,22,8
– van km 978,965 tot km 979,8135174
Nieuwe Maas (beheersgebied Rijkswaterstaat, West-Nederland Zuid)22523,50
– duwstellen in afvaart brede formatie (gedeelte voor de duwboot (maximum lengte 40m))15334,354,50
– duwstellen in opvaart lange formatie (gedeelte voor de duwboot (maximum lengte 40m))229,5022,904,50
Noord-Brabant
Zuid-Willemsvaart
– sluis 13 t/m sluis 4
<= 6868127,251,90
>6880125,201,90
– sluis4 – Maximakanaal
<= 105105129,603,00
>105110127,253,00
Máximakanaal
≤105m1059,503,00
>1051106,703,00
Wilhelminakanaal, met inbegrip van de Amertak
– Amer – sluis I13511,503,3013
– sluis I – sluis II909,602,70
– sluis II – industriehaven Loven637,252,10
– industriehaven Loven – Beatrixkanaal637,251,90
– Beatrixkanaal – Zuid-Willemsvaart1106,701,90
<= 6868127,251,90
> 6880125,201,90
Markkanaal909,602,60
Donge11011,503,3013
Oude Maasje
– Bergsche Maas – haven Waspik9511,502,50
– haven Waspik – haven Sprang Capelle606,602,50
Zeeland
Zuid-Vlije/Krammer/ Zijpe/Mastgat/Keeten/ Oosterschelde20023,50
Schelde-Rijnverbinding22523,504,30
Volkerak22523,504,75
Krammersluizen20023,504,7514
Kanaal door Zuid-Beveland
– gehele kanaal20023,504,7514
– vanaf de parallel 51º 27′.9 N20023,505,2515
Veerse Meer13018,00
Roompotsluis9514,505,0016
Bergsediepsluis346,002,0017
Handelshaven Breskens1895
Veerhaven Terneuzen809,50
Limburg
Maas
– van km 8,650 -Julianakanaal137,5014,003,00
– van km 64,5 -Julianakanaal11012,002,80
– sluis Linne19313,503,0019
– sluis Roermond19313,503,0020
Sluis Belfeld
– oostsluis
<= 137,50 m: > 137,50 m137,50 19315,50 13,503,00 3,00
– west- en middensluis:137,5015,503,00
Sluis Sambeek
– oostsluis> 137,50m137,50 19315,50 13,503,50 3,50
– west- en middensluis:137,5015,503,20
– sluis Grave137,5015,503,2021
– Prinses Maxima sluizen te Lith
Zuidkolk113,5013,503,5022
Noordkolk19317,504,0023
– Maasbracht monding Julianakanaal – km 110,500
≤ 137,50 m137,5015,503,00
> 137,50 m19313,503,00
km 110,500 – Grave boven
≤ 137,50 m137,5015,503,50
> 137,50 m19313,503,50
– Traject Grave boven- km 182 (brug A50)137,5015,503,2020
– Traject km 182 (brug A50)- km 226
≤ 137,50137,5015,504,0024
>137,5019313,504,0023
Julianakanaal
– Traject Gekanaliseerde Maas – Beatrixhaven137,5014,003,00
– Traject Beatrixhaven – haven Stein
<= 11011012,003,00
> 110 m137,5011,503,00
– Traject Haven Stein – sluis Born137,5014,003,00
– Sluis Born westsluis132,5013,502,80
– Sluis Born midden- en oostsluis137,5015,503,00
– Traject Born – km 36,6
≤ 137,50137,5015,503,00
> 137,5019313,503,00
– Sluis Maasbracht oostsluis19313,503,00
– Sluis Maasbracht midden -en westsluis137,5015,503,00
Lateraalkanaal Linne-Buggenum
– Sluis Heel oostsluis19313,503,00
– Sluis Heel westsluis137,5015,503,00
Maas-Waalkanaal
km 0,0 (Maas)- km 10,7
≤137,50 m137,5015,503,50
> 137,5 m19313,503,50
km 10,7 – km 12,922515,503,7025
km 12,9 – km 13,4 (Waal)
≤ 193 m19322,903,7025
> 193 m22517,503,7025
Kanaal van Sint Andries11013,503,5026
Verbindingskanaal in het Bossche Veld en Zuid-Willemsvaart tot grens Smeermaas868,302,50
Belgische grens nabij Loozen tot en met sluis 15687,252,10
Sluis 15 – Randwegbrug959,602,10
Randwegbrug – sluis 13
<= 68 >6868 807,25 5,201,90 1,90
Kanaal Wessem – Nederweert
– km 0,00 – km 0,85137,5015,503,00
– km 0,85 – km 2,20959,602,50
– km 2,20 – km 16,30959,602,10
oude sluis Panheel957,252,10

1Op het pand Geldersche IJssel – Eefde (voorpand) evenveel minder dan 2,80 m als de buitenwaterstand sluis Eefde lager is dan NAP + 3,20 m. 

2Schepen die gebruik maken van de hefopening in de spoor- en verkeersbrug Zutphen (km 928,150) moeten rekening houden met de volgende beperkingen: a. de bodem ligt op ca. NAP + 0,50 m, d.w.z. ongeveer 0,50 m hoger dan overigens in dat riviervak; b. de bodembreedte op NAP + 0,50 m is slechts 8,00 m; c. eerst op ca NAP + 2,50 m is een breedte van 12 m aanwezig; d. bij doorvaart hiervan is een sterke waterspiegeldaling mogelijk.

3Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.

4Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP. De drempeldiepte van de Meppelerdiep-brug ligt op NAP – 3,50 m. De keersluis in Zwartsluis wordt gesloten bij een waterstand hoger dan NAP + 0,50 m en bij een waterstand lager dan NAP – 0,50 m.

5Bij een waterstand van NAP – 0,50 m of hoger of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,50 m.

6Bij een waterstand op de Waddenzee gelijk aan of boven NAP of op het IJsselmeer gelijk aan of boven NAP – 0,50 m dan wel evenveel minder dan de waterstand lager is dan NAP respectievelijk NAP – 0,50 m.

7Bij een waterstand van NAP – 0,40 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,40 m.

8Bij een waterstand van NAP – 0,40 m op het Amsterdam-Rijnkanaal of hoger of zoveel minder dan de waterstand lager is. Bij een waterstand van NAP + 1,35 m of hoger of zoveel minder als de waterstand op de Lek bij de Koninginnesluis is.

9Bij een waterstand van NAP + 0,50 m of hoger of zoveel minder dan de waterstand is bij de Doorslagsluis te Nieuwegein.

10Bij een waterstand t.o.v. NAP, of zoveel hoger of zoveel minder dan de waterstand t.o.v. NAP.

11Bij een waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.

11aUitsluitend ledige schepen.

12Schepen langer dan 65 m moeten zijn uitgerust met een actieve kopbesturing.

13Bij een waterstand van NAP + 0,70 m of zoveel minder als de waterstand minder is dan NAP + 0,70 m.

14Bij een waterstand hoger dan of gelijk aan NAP – 0,75 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,75 m.

15Bij een waterstand hoger dan of gelijk aan NAP – 0,55 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,55 m met dien verstande dat deze diepgang slechts is toegestaan voor schepen die vanaf de Westerschelde komen met als directe bestemming loswal “Kaai 85” te Schore, alsmede voor schepen die vertrekken vanaf deze loswal met als directe bestemming Westerschelde.

16Bij een waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.

17Bij waterstand Oosterschelde-zijde NAP – 1,50 m of hoger.

18Kielspeling 10% van de waterdiepte.

19Of zoveel minder dan de waterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 16,95 m.

20Of zoveel minder dan de waterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 14,20 m.

21Maas tussen Grave (boven de sluis) en kmr 182 (brug A50) een maximale toegelaten diepgang van 3,20 m of zoveel meer dan de waterstand bij Grave-Beneden hoger is dan NAP + 5,20 m.

22Bij een waterstand NAP + 1 m of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 1 m.

23Bij een waterstand van NAP of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP of zoveel minder dan de waterstand in het boventoeleidingskanaal lager is dan NAP + 4,50 m

24Bij een waterstand van NAP of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP of zoveel minder dan de waterstand in het boventoeleidingskanaal lager is dan NAP + 4,50 m

25Of zoveel minder dan de buiten- of de binnenwaterstand lager is dan NAP + 7,20 m.

26Bij een waterstand NAP + 1 m of zoveel minder dan de waterstand bij sluis St. Andries v.w.b. de Maaszijde lager is dan NAP + 1 m dan wel v.w.b. de Waalzijde lager is dan NAP + 2 m.

Bron: Overheid.nl
Met dank aan: Jacobine
Lees meer op: https://wetten.overheid.nl/BWBR0010360/2018-12-01#Paragraaf4

Vuistregels aflaaddiepte

Een handig advies lijstje bij het bepalen van de aflaaddiepte op de Rijn.

Reglementen

De reglementen mag u tegenwoordig ook digitaal aan boord hebben, wel zo dat u deze onmiddellijk kunt raadplegen. Op deze pagina kunt u de reglementen, bestanden of documenten downloaden en opslaan.

Toegestane afmetingen en diepgang vaarweggedeelten

De vaarwegen, en de daarop toegestane grootste lengte, breedte en diepgang van een schip of samenstel.

Duitse kanalen

Er zijn veel kanalen in Duitsland, Rhein Herne Kanal, Dortmund Ems Kanal, Wesel Datteln Kanal, Mittelandkanal, Elbe Seiten Kanaal etc etc

Schrijf je hier in voor onze