Aflaaddiepte Rijn – Vuistregels

Er wordt in de binnenvaart voor de berekeningen van vaardiepten vaak gebruik gemaakt van een vuistregel om te bepalen wat de aflaaddiepte van een schip kan zijn. Vuistregels geven geen informatie over de vaarwaterdiepte, maar wel over hoe diep u met uw schip kan varen.

Gebruik in de praktijk.
De vuistregel wordt gebruikt door schippers, rederijen en bevrachters. Streefdieptes en GLW worden in hoofdzaak gebruikt door de overheid. De berekeningen met de officiële gegevens geven een nauwkeuriger beeld van de vaardiepte.

De vuistregel werkt als volgt:
Stap 1:
U neemt de waterstand van de peilschaal. Dit wordt ook wel de ‘PEGELSTAND’ genoemd. De waterstand is af te lezen van de peilschaal. Ook wordt de waterstand via de marifoon, internet en teletekst pagina 720-5 doorgegeven.

Stap 2:
U telt hier een aantal centimeters bij op. Hoeveel centimeter dat zijn is per traject verschillend. Neem daar de onderstaande tabel voor:

De “vuistregels” zijn:

PEGEL

KM

Diepgang – UPDATE 9 november 2020

Basel – Rheinhalle

166

– 2.45 meter

– Lauterbourg

349

 

– Karlsruhe Stadshaven

360

 

Maxau 

362

– 1.90 meter

– Wörth

366

 

– Karlsruhe Oliehaven

368

– 1.80 meter Pegel Maxau

– Germersheim

385

 

– Rheinhausen

394

 

Speyer

400

– 0.40 meter

Mannheim

426

+ 0.55 meter

– Ludwigshafen

432

+ 0.70 meter Pegel Mannheim invaart Nordhafen

– Lampertheim

437

+ 0.80 meter Pegel Worms

Worms 

443

+ 1.45 meter 

– Gernsheim

462

+ 0.90 meter Pegel Worms

Mainz 

497

+ 0.00 meter Mainz Mombach en Gustavsburg

* Main >Pegel Mainz

497

+ 0.35 meter (droogte beneden strassenbrucke Kostheim)

– Budenheim

506

 

Oestrich

518

+ 1.00 meter

Bingen 

528

+ 1.00 meter

Kaub

546

+ 0.85 meter

– St. Goar

556

 

Koblenz

591

+ 1.30 meter

* Moezel >Pegel Koblenz

592

+ 1.25 meter 

– Bendorf

599

 

Andernach 

612

+ 1.20 meter Pegel Koblenz

Bonn

653

 

– Wesseling

668

+ 0.30 meter Pegel Keulen

– Godorf

672

 

Keulen

688

+ 0.60 meter Pegel Keulen

– Keulen Niehl 1

696

+ 0.50 meter

– Keulen Niehl 2

699

 

– Leverkusen

700

 

– Dormagen

712

+ 0.80 meter Pegel Keulen

– Stürzelberg

725

 

– Dusseldorf Neuss

740

 

Dusseldorf 

745

+ 1.25 meter

– Krefeld

764

– 0.20 meter Pegel Duisburg

– Uerdingen

765

– 0.30 meter Pegel Duisburg

Ruhrort / Duisburg

781

+ 0.30 meter

Wesel

813

+ 0.70 meter

* Wesel Datteln Kanaal >Pegel Wesel

813

+ 0.58 meter (ivm drempel sluis Friedichfeld)

Rees

837

 

Emmerich 

852

+ 1.60 meter

Spijk

859

 

Nijmegen 

885

– 2.75 meter

Tiel 

913

+ 0.10 meter

In BLAUW zijn de Pegels langs de Rijn, daaronder plaatsen tussen de pegels.

 

Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in bovenstaande lijst, u bent zelf verantwoordelijk voor de juiste aflaaddiepte!

Rekenformule Rheinpegels

Hieronder de officiële diepgangen waarop nog steeds door de WSA en WSP op wordt gehandhaafd.
Ook de verzekeringen hanteren deze lijst, je krijgt niets vergoed als je te diep ligt.

Om de diepte van de Rijn te kunnen bepalen, moet men een correctie toepassen op de verschillende pegels. Het nulpunt van de pegels staat immers niet op de rivierbodem. Basis voor de correcties vormen de door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart vastgestelde overeengekomen lage rivierstand (OLR 2012) en de bijbehorende streefdiepte.

Pegelstand -GLW +TuGLW -30 Marge = Vaardiepte
GLW = Gleichwertiger Wasserstand
TuGLW = Tiefe unter Gleichwertiger Wasserstand

Voorbeeld:

Waterstand Kaub is 55.
Betekend dus 55-78+190-30cm = 137.
Dan kun je dus officieel 137 cm diep varen.

Maxau.
Pegelstand Aktuele Waterstand – 369 GLW +210 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Speyer
Pegelstand Aktuele Waterstand -241 GLW +210 TuGlW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Mannheim.
Pegelstand  Aktuele Waterstand -160 GLW +210 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Worms
Pegelstand Aktuele Waterstand -72 GLW +210 TuGLW – 30 cm Marge = Vaardiepte schip

Oestrich
Pegelstand Aktuele Waterstand -87 GLW +190 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Kaub
Pegelstand Aktuele Waterstand -78 GLW +190 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Koblenz
Pegelstand Aktuele Waterstand -78 GLW +210 TuGlW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Andernach
Pegelstand Aktuele Waterstand -93 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Keulen
Pegelstand Aktuele Waterstand -139 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge= Vaardiepte schip

Düsseldorf
Pegelstand Aktuele Waterstand -97 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Ruhrort
Pegelstand Aktuele Waterstand -233 GLW +280 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip

Wesel
Pegelstand- Aktuele Waterstand -177 GLW +280 TuGLW – 30 cm Marge = Vaardiepte schip

Emmerich
Pegelstand Aktuele Waterstand -84 GLW +280 TuGLW -30 cm Marge + Vaardiepte schip

De diepte van de Rijn

Om de diepte van de Rijn te kunnen bepalen, moet men een correctie toepassen op de verschillende pegels. Het nulpunt van de pegels staat immers niet op de rivierbodem. Basis voor de correcties vormen de door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart vastgestelde overeengekomen lage rivierstand (OLR 2012) en de bijbehorende streefdiepte.

Wij hebben een gekregen EXCEL bestand aangepast met vuistregels.

Vaardiepte Rijn 2019-binnenvaart kennisDownload EXCEL bestand: Vaardiepte Rijn 2019-binnenvaart kennis

 

Bron afbeelding: Platform Zero Incidents

 

Bron afbeelding: Platform Zero Incidents

Hieronder kan je het INFORMATIEBLAD BEREKENEN AFLAAD DIEPTE van Platform Zero Incidents downloaden met meer uitleg.


Download het bestand van Platform Zero Incidents