Sensor Maritime staat voor innovatie, betrouwbaarheid en kwaliteit. Ons doel is het vergroten van de veiligheid in de binnenvaart door middel van onze unieke sensor oplossingen. Het is onze missie om de beste oplossing te bewerkstelligen door te luisteren naar onze klanten en partnerships aan te gaan.

SENSOR MARITIME 

Sensor Maritime streeft naar het vergroten van de veiligheid in de maritieme markt door middel van haar innovatieve sensor oplossingen. Sensor Maritime is met name bekend door haar brughoogtedetectiesysteem Bridgescout®. Bridgescout® is ontwikkeld om het aantal aanvaringen, maar ook het risico op aanvaringen in de binnenvaart te verminderen. Inmiddels zit Bridgescout® aan boord van tankers, containerschepen, droge lading schepen en passagiersschepen door heel Europa. Samen met rederijen en partners worden nieuwe oplossingen ontwikkeld om de vloot veiliger, maar ook efficiënter te laten varen. Je hebt Bridgescout® aan boord vanaf €14.750 (exclusief installatie). Ondertussen zijn er ook verschillende installatiepartners, waaronder Werkina Werkendam, EMS en Van Tiem Elektro.

 

REAL TIME BRUGHOOGTEDETECTIE DOOR BRIDGESCOUT®

Bridgescout® detecteert of er voldoende doorvaarthoogte is. Het systeem bestaat uit de interface voor de kapitein in de lessenaar en de Bridgescout®-sensor met GPS-antenne op de stuurhut of onder de pet (bakboord of stuurboord). Vanaf 500 meter tot een object licht het paneel in de stuurhut op. Bridgescout® attendeert de kapitein op een naderend object en begint met scannen. Vanaf 300 meter tot een object is Bridgescout® in de mogelijkheid een melding te genereren. Indien de stuurhut te hoog staat en er onvoldoende doorvaarthoogte is, informeert Bridgescout® de kapitein over een potentieel risico tot aanvaring. Naast een buzzer is er een gesproken alarm (“stuurhut te hoog”) te horen. Indien het zicht van de Bridgescout®-sensor langer dan 5 seconden geblokkeerd wordt, bijvoorbeeld door een object op het dek, meldt Bridgescout® dit. Bridgescout®-instellingen, bijvoorbeeld de marge tussen de stuurhut en een object, maar ook alarmering, zijn naar wens in te stellen. Bridgescout® is niet afhankelijk van omgevingsfactoren als hoogte van objecten of waterstanden; Bridgescout® maakt een real-time scan. Vooral de alertheid door Bridgescout® en de ondersteuning op kritieke momenten worden positief opgemerkt door klanten. Mocht er een moment van onoplettendheid zijn of mocht de kapitein een inschattingsfout maken, is het Bridgescout®-alarm daar om een aanvaring te voorkomen.

 

JAARLIJKS ONDERHOUD

Bridgescout® behoeft een keer per jaar onderhoud. Dit houdt in een inspectie van het Bridgescout®-systeem aan boord en een uitwisseling van de Bridgescout®-sensor voor kalibratie. Kosten zijn €249.

 

BRIDGESCOUT®-MANAGER

Via de Bridgescout® manager, een web interface ontwikkeld door Sensor Maritime, worden alle Bridgescout®-systemen gelogd en wordt alle data geanalyseerd. Op die manier wordt Bridgescout® doorontwikkeld en monitort Sensor Maritime alle systemen aan boord. Om dit mogelijk te maken, wordt Bridgescout® aangesloten op een vaste internetverbinding. Daardoor is het ook mogelijk om, indien nodig, remote support te bieden. Bridgescout® heeft geen internetverbinding nodig om te functioneren.

 

SENSOR MARITIME HUB

Dit jaar is er een nieuwe versie van Bridgescout® geïntroduceerd met een nieuwe interface. Omdat de sensor oplossingen van Sensor Maritime modulair zijn, is het mogelijk om op elk moment oplossingen aan het systeem toe te voegen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met Bridgescout® Basic (€5.500) te beginnen, dit attendeert de kapitein op een naderend object, en in de toekomst een Bridgescout®-sensor toe te voegen. Ook is het mogelijk om sensoren voor stuurhuthoogte- of antennemastdetectie toe te voegen. Of de machinekamer te monitoren met behulp van warmtebeeldtechnologie. Alle producten worden verbonden met de interface in de stuurhut, die de kapitein op het juiste moment van de juiste informatie voorziet.

Hoe werkt BRIDGESCOUT®

Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Binnenvaart Kennis.