
Er wordt in de binnenvaart voor de berekeningen van vaardiepten vaak gebruik gemaakt van een vuistregel om te bepalen wat de aflaaddiepte van een schip kan zijn. Vuistregels geven geen informatie over de vaarwaterdiepte, maar wel over hoe diep u met uw schip kan varen. |
1-Vuistregels
Gebruik in de praktijk | • De vuistregel wordt gebruikt door schippers, rederijen en bevrachters. • Streefdieptes en GLW worden in hoofdzaak gebruikt door de overheid. • De berekeningen met de officiële gegevens geven een nauwkeuriger beeld van de vaardiepte. |
De vuistregel werkt als volgt | STAP 1 • U neemt de waterstand van de peilschaal. • Dit wordt ook wel de ‘PEGELSTAND’ genoemd. • De waterstand is af te lezen van de peilschaal. • Ook wordt de waterstand via de marifoon, internet en teletekst pagina 720-5 doorgegeven. |
STAP 2 • U telt hier een aantal centimeters bij op. • Hoeveel centimeter dat zijn is per traject verschillend. • Neem daar de onderstaande tabel voor: |
Als men in de opvaart gaat vanuit Nederland, controleer dan altijd eerst de MGD (Minst Gepeilde Diepte)!
2-Vuistregels in de praktijk
De vuistregels zijn als volgt |
Pegel | KM | Diepgang | |
---|---|---|---|
►Basel-Rheinhalle | 166 | -245 cm | |
• Lauterbourg | 349 | ||
• Karlsruhe Stadshaven | 360 | ||
►Maxau | 362 | -192 cm | |
• Wörth | 366 | ||
• Karlsruhe oliehaven | 368 | -180 cm | Pegel Maxau |
• Germersheim | 385 | ||
• Rheinhausen | 394 | ||
►Speyer | 400 | -57 cm | |
►Mannheim | 426 | +25 cm | |
• Ludwigshafen | 432 | +70 cm | Pegel Mannheim invaart Nordhafen |
• Lampertheim | 437 | -0.80 cm | Pegel Worms |
►Worms | 443 | +112 cm | |
• Gernsheim | 462 | +90 cm | Pegel Worms |
►Mainz | 497 | +9 cm | Mainz Mombach en Gustavsburg |
• Main>Pegel Mainz | 497 | +35 cm | (droogte beneden strassenbrucke Kostheim) |
• Wiesbaden | 502 | +30 cm | of + 1.15 cm op pegel Oestrich |
• Budenheim | 506 | ||
►Oestrich | 518 | +68 cm | |
►Bingen | 528 | +63 cm | |
►Kaub | 546 | +083 cm | |
• St.Goar | 556 | ||
►Koblenz | 591 | +103 cm | |
• Moezel>Pegel Koblenz | 592 | +125 cm | |
• Bendorf | 599 | ||
►Andernach | 612 | +129 cm | Pegel Koblenz |
►Bonn | 653 | +78 | |
• Wesseling | 668 | +30 cm | Pegel Keulen |
• Godorf | 672 | +60 cm | Pegel Keulen |
►Keulen | 688 | +81 cm | (droogte beneden Severinsbrucke – Deutzer Mittelplatte) |
• Keulen Niehl 1 | 696 | +50 cm | |
• Keulen Niehl 2 | 699 | ||
• Leverkusen | 700 | ||
• Dormagen | 712 | +80 cm | Pegel Keulen |
• Stürzelberg | 725 | +125 cm | Pegel Düsseldorf |
• Düsseldorf Neuss | 740 | +125 cm | Pegel Düsseldorf |
►Düsseldorf | 745 | +129 cm | |
• Krefeld | 764 | -20 cm | Pegel Duisburg |
• Uerdingen | 765 | -30 cm | Pegel Duisburg |
►Ruhrort / Duisburg | 781 | +23 cm | |
►Wesel | 813 | +76 cm | |
• Wesel Datteln Kanaal>Pegel Wesel | 813 | +58 cm | (i.v.m drempel sluis Friedichfeld) |
►Rees | 837 | +132 cm | |
►Emmerich | 852 | +176 cm | |
• Spijk | 859 | ||
• Nijmegen | 884 | -275 cm | |
• Tiel | 913 | +10 cm |
Plaatsen met een ► zijn de pegels langs de Rijn, daartussen de •plaatsen tussen de pegels Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in bovenstaande lijst, u bent zelf verantwoordelijk voor de juiste aflaaddiepte! |
3-Rekenformule Rijnpegels
Rekenformule Rheinpegels | • Hieronder de officiële diepgangen waarop nog steeds door de WSA en WSP op wordt gehandhaafd. • Ook de verzekeringen hanteren deze lijst, je krijgt niets vergoed als je te diep ligt. |
• Om de diepte van de Rijn te kunnen bepalen, moet men een correctie toepassen op de verschillende pegels. • Het nulpunt van de pegels staat immers niet op de rivierbodem. • Basis voor de correcties vormen de door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart vastgestelde overeengekomen lage rivierstand (OLR 2012) en de bijbehorende streefdiepte. |
PEGELSTAND -GLW +TuGLW -30 MARGE = VAARDIEPTE • GLW = Gleichwertiger Wasserstand • TuGLW = Tiefe unter Gleichwertiger Wasserstand |
VOORBEELD | • Waterstand Kaub is 55 • Betekend dus 55-78+190-30cm = 137 • Dan kun je dus officieel 137 cm diep varen |
Maxau Pegelstand Aktuele Waterstand – 372 GLW +210 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |
Speyer Pegelstand Aktuele Waterstand -237 GLW +210 TuGlW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |

Mannheim Pegelstand Aktuele Waterstand -155 GLW +210 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |
Worms Pegelstand Aktuele Waterstand -68 GLW +210 TuGLW – 30 cm Marge = Vaardiepte schip |
Oestrich Pegelstand Aktuele Waterstand -92 GLW +190 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |

Kaub Pegelstand Aktuele Waterstand -77 GLW +190 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |

Koblenz Pegelstand Aktuele Waterstand -77 GLW +210 TuGlW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |

Andernach Pegelstand Aktuele Waterstand -91 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |
Keulen Pegelstand Aktuele Waterstand -139 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge= Vaardiepte schip |
Düsseldorf Pegelstand Aktuele Waterstand -91 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |
Ruhrort Pegelstand Aktuele Waterstand -227 GLW +280 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip |

Wesel Pegelstand Aktuele Waterstand -174 GLW +280 TuGLW – 30 cm Marge = Vaardiepte schip |

Emmerich Pegelstand Aktuele Waterstand -74 GLW +280 TuGLW -30 cm Marge + Vaardiepte schip |

