Nieuws, Partners Partner: KALKMAN Geschreven op 7 juni 2022 Meer in Nieuws: BVK Flowmeter 21 september 2023 TRENDCO 16 september 2023 Nautic RVS 4 september 2023 Familiebedrijf Kalkman is opgericht door overgrootvader Kalkman in 1924. Sinds het ontstaan heeft Kalkman activiteiten ontplooid die verband hadden met de scheepvaart. Kalkman ging zich richten op de ontwikkeling en productie van boegschroeven en ballastpompen. Met het groter worden van schepen nam de behoefte aan gecontroleerde wendbaarheid toe. Als het om wendbaarheid draait, komt u terecht bij de hoge kwaliteit boegschroeven van Kalkman Scheepstechniek B.V. In de achterliggende jaren werden steeds nieuwe types en modellen ontwikkeld, waardoor wij een breed scala aan kennis hebben. Samen met u kijken we naar het type schip en uw wensen, zodat we samen tot de unieke oplossing komen. Geen zee is ons te hoog! Tunnelboegschroef type Bèta De verticaal in een ronde tunnel gemonteerde schroef levert stuwkracht naar stuurboord of bakboord. Qua rendement / stuwkracht per kW is dit de meest effectieve boegschroef. De boegschroef is leverbaar in vermogens tot ca. 1.250 kW en schroefdiameters tot ca. 2.000 mm. Deze boegschroeven worden voornamelijk geleverd aan schepen waar men kan volstaan met stuwkracht naar stuurboord of bakboord, of waarin het technisch niet mogelijk is een ander systeem in te bouwen. Voorbeelden hiervan zijn sleepboten, rondvaartboten en zeegaande schepen. https://boegschroeven.nl/nl/producten/boegschroeven/tunnelboegschroef-type-beta/ Stuurrooster type Gamma Omdat binnenvaartschepen wel beschikken over een plat vlak onderin het voorschip zag Kalkman de mogelijkheid een boegschroef te ontwikkelen die het water van onder het schip met behulp van een liggende schroef opzoog, door een boegschroefhuis heen leidde naar een 360° draaibaar stuurrooster waarmee stuwkracht in elke richting werd verkregen. Dit model is in de vele jaren dat het is gebouwd steeds verder geperfectioneerd en beschikbaar in vermogens tot ca. 600 kW. Een belangrijk voordeel van dit type boegschroef is dat het geen onder het vlak uitstekende delen heeft en geen openingen in de huid die de vaart kunnen remmen. Bij het groter worden van schepen en hun benodigde grote boegschroeven nam de afhankelijkheid en dus kwetsbaarheid eveneens toe. Daarom worden tegenwoordig regelmatig duo-boegschroeven toegepast. Horizontaal draaiende schroef 360° draaibaar stuurrooster schroef wisselen zonder dokken Stuwkracht in elke richting (afhankelijk van diepgang) Toegang tot schroef en stuurrooster Geen kanalen of uitstekende onderdelen Geringe afmetingen Met wegafhankelijke – en/of voorop bediening leverbaar Geschikt voor continu gebruik Minimale onderhoudskosten Vermogens van 20 – 600 kW Eigen geoptimaliseerd ontwerp https://boegschroeven.nl/nl/producten/boegschroeven/stuurrooster-type-gamma/ Kanalenboegschroef type Delta Kenmerk is dat de liggende schroef het water van onder het schip aanzuigt en via een draaibare stuwtrommel door een van de kanalen stuwt. Bij een bepaalde stand van de stuwtrommel is het mogelijk door twee kanalen tegelijk water uit te stuwen. Kanalenboegschroeven zijn er met 2, 3 of 4 kanalen. Kalkman heeft een unieke gepatenteerde variant op de 3 en 4-kanaalsboegschroef ontwikkeld, waardoor de uitstroomopening naar alle kanalen gelijk is. Leverbaar in vermogens tot ca. 1.250 kW en schroefdiameters tot ca. 2.000 mm. Schroef wisselen zonder dokken Minimale onderhoudskosten Vermogens tot ca. 1.250 kW https://boegschroeven.nl/nl/producten/boegschroeven/kanalenboegschroef-type-delta/ Bèta spits De spits is een doorontwikkeling van de bèta boegschroef. Deze BB-SB boegschroef heeft zijn aanzuig en stuwrichting in het vlak, waardoor deze ook bij geringe diepgang toepasbaar is. https://boegschroeven.nl/nl/producten/boegschroeven/beta-spits/ Kanalen/stuurrooster boegschroef type Sigma Wanneer het schip voldoende diepgang heeft is het ook mogelijk een combinatie van een kanalenboegschroef en een stuurroosterboegschroef te installeren. Bij dit type komt het water naar binnen via één of twee kanalen. Het water wordt met behulp van een liggende schroef door een 360° draaibaar stuurrooster naar buiten gestuwd. Ook dit systeem kan worden gebruikt als noodvoortstuwer. Bij zeegaande schepen wordt deze boegschroef gebruikt om een schip, middels een verbinding aan een DP-systeem, in positie te houden. Bruikbaar als noodvoortstuwer Vermogens tot ca. 600 kW https://boegschroeven.nl/nl/producten/boegschroeven/kanalenstuurrooster-boegschroef-type-sigma/ Kanalen/stuurrooster boegschroef type Epsilon Om de boegschroef als noodvoortstuwer te kunnen gebruiken heeft Kalkman een speciaal type boegschroef ontwikkeld waarmee ook kan worden gevaren. Het betreft een combinatie van een tunnelboegschroef en een stuurroosterboegschroef. De verticaal geplaatste schroef draait in een tunnel en stuwt het water over een 360° draaibaar stuurrooster weer naar buiten. Werkt als roer bij achteruit varen. Geschikt voor gebruik in ondiep water Bruikbaar als noodvoortstuwing Functioneert ook bij volle snelheid van het schip Vermogens tot ca. 750 kW https://boegschroeven.nl/nl/producten/boegschroeven/kanalenstuurrooster-boegschroef-type-epsilon/ Tunnelboegschroef type Bèta 24 Volt Speciaal voor de kleine (passagier)schepen en de pleziervaart heeft Kalkman Scheepstechniek een 24 Volt Bèta boegschroef ontwikkeld. De verticaal in een tunnel gemonteerde schroef levert stuwkracht naar stuurboord of bakboord. Qua rendement / stuwkracht per kW is dit de meest effectieve boegschroef. De 24 Volt Bèta boegschroef is leverbaar in 4 varianten 5,88 kW = 8 PK 8,8 kW = 12 PK 11,76 kW =16 PK 17,6 kW = 24 PK Belangrijke kenmerken/eigenschappen hoogwaardige kwaliteit materialen mogelijk inclusief beun met rand boven de waterlijn (zodat de schroef gemakkelijk bereikbaar is en eventueel vuil verwijderd kan worden) zwart/wit schakeling of toerenregeling mogelijk uit te breiden met draadloze bediening ook als loefbijter uitvoering leverbaar https://boegschroeven.nl/nl/producten/boegschroeven/tunnelboegschroef-type-beta-24-volt/ Naast de eigen ontwikkelafdeling en de productie-en montage faciliteiten beschikt Kalkman over een team van deskundige servicemedewerkers. Deze medewerkers beschikken over een breed scala aan vaardigheden. Zowel mechanisch, elektrisch, hydraulisch en diesel elektrisch kunnen de meeste servicevragen ter plaatse worden opgelost. Voor elk schip hebben wij een oplossing die specifiek afgestemd wordt op het scheepsontwerp, vaargebied en wensen van de klant. De boegschroef heeft een prominente rol gekregen in de scheepvaart en is bijna even belangrijk als de hoofdvoortstuwing. Daardoor is betrouwbaarheid en levensduur een belangrijk item geworden. Waarden die binnen onze familieonderneming verankert liggen. Bij alle boegschroeven kunt u kiezen voor een diesel, elektrische, hybride of hydraulische aandrijving. Wij leveren onder klasse Parallelweg 112921LE, Krimpen aan den IJssel +31 (0)180 51 77 55 boegschroeven@kalkman.nl Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Binnenvaart Kennis. PRINT dit bericht of maak er een PDF van. Andere berichten die u misschien ook interessant vind: Geen overeenkomende berichten.