Nieuws

Vuistregels aflaaddiepte

1 Vuistregels
2 Vuistregels in de praktijk
3 Rekenformule Rijnpegels
4 Excel bestand met vuistregels
5 Platform Zero Incidents informatiebladen
6 PDF met uitleg
Er wordt in de binnenvaart voor de berekeningen van vaardiepten vaak gebruik gemaakt van een vuistregel om te bepalen wat de aflaaddiepte van een schip kan zijn. Vuistregels geven geen informatie over de vaarwaterdiepte, maar wel over hoe diep u met uw schip kan varen.

1-Vuistregels

Gebruik in de praktijk• De vuistregel wordt gebruikt door schippers, rederijen en bevrachters.

• Streefdieptes en GLW worden in hoofdzaak gebruikt door de overheid.

• De berekeningen met de officiële gegevens geven een nauwkeuriger beeld van de vaardiepte.
De vuistregel werkt als volgtSTAP 1

• U neemt de waterstand van de peilschaal.

• Dit wordt ook wel de ‘PEGELSTAND’ genoemd.

• De waterstand is af te lezen van de peilschaal.

• Ook wordt de waterstand via de marifoon, internet en teletekst pagina 720-5 doorgegeven.
STAP 2

• U telt hier een aantal centimeters bij op.

• Hoeveel centimeter dat zijn is per traject verschillend.

• Neem daar de onderstaande tabel voor:

2-Vuistregels in de praktijk

De vuistregels zijn als volgt
PegelKMDiepgang
Basel-Rheinhalle166-245 cm
• Lauterbourg349
• Karlsruhe Stadshaven360
Maxau362-190 cm
• Wörth366
• Karlsruhe oliehaven368-180 cm Pegel Maxau
• Germersheim385
• Rheinhausen394
Speyer400-40 cm
Mannheim426+55 cm
• Ludwigshafen432+70 cm
Pegel Mannheim invaart Nordhafen
• Lampertheim437-0.80 cmPegel Worms
Worms443+145 cm
• Gernsheim462+90 cmPegel Worms
Mainz497+0 cmMainz Mombach en Gustavsburg
Main>Pegel Mainz497+35 cm(droogte beneden strassenbrucke Kostheim)
• Wiesbaden502+30 cmof + 1.15 cm op pegel Oestrich
• Budenheim506
Oestrich518+100 cm
Bingen528+100 cm
Kaub546+085 cm
• St.Goar556
Koblenz591+130 cm
Moezel>Pegel Koblenz592+125 cm
• Bendorf599
Andernach612+120 cmPegel Koblenz
Bonn653
• Wesseling668+30 cmPegel Keulen
• Godorf672
Keulen688+60 cm
• Keulen Niehl 1696+50 cm
• Keulen Niehl 2699
• Leverkusen700
• Dormagen712+80 cmPegel Keulen
• Stürzelberg725+125 cmPegel Düsseldorf
• Düsseldorf Neuss740+125 cmPegel Düsseldorf
Düsseldorf745+125 cm
• Krefeld764-20 cmPegel Duisburg
• Uerdingen765-30 cmPegel Duisburg
Ruhrort / Duisburg781+30 cm
Wesel813+70 cm
Wesel Datteln Kanaal>Pegel Wesel 813+58 cm(i.v.m drempel sluis Friedichfeld)
Rees837
Emmerich852+160 cm
• Spijk859
• Nijmegen884-275 cm
• Tiel913+10 cm
Plaatsen met een ► zijn de pegels langs de Rijn, daartussen de •plaatsen tussen de pegels

Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in bovenstaande lijst, u bent zelf verantwoordelijk voor de juiste aflaaddiepte!

3-Rekenformule Rijnpegels

Rekenformule Rheinpegels• Hieronder de officiële diepgangen waarop nog steeds door de WSA en WSP op wordt gehandhaafd.

• Ook de verzekeringen hanteren deze lijst, je krijgt niets vergoed als je te diep ligt.
• Om de diepte van de Rijn te kunnen bepalen, moet men een correctie toepassen op de verschillende pegels.

• Het nulpunt van de pegels staat immers niet op de rivierbodem.

• Basis voor de correcties vormen de door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart vastgestelde overeengekomen lage rivierstand (OLR 2012) en de bijbehorende streefdiepte.
PEGELSTAND -GLW +TuGLW -30 MARGE = VAARDIEPTE

• GLW = Gleichwertiger Wasserstand
• TuGLW = Tiefe unter Gleichwertiger Wasserstand
VOORBEELD• Waterstand Kaub is 55

• Betekend dus 55-78+190-30cm = 137

• Dan kun je dus officieel 137 cm diep varen
Maxau

Pegelstand Aktuele Waterstand – 369 GLW +210 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Speyer

Pegelstand Aktuele Waterstand -241 GLW +210 TuGlW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Mannheim

Pegelstand  Aktuele Waterstand -160 GLW +210 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Worms

Pegelstand Aktuele Waterstand -72 GLW +210 TuGLW – 30 cm Marge = Vaardiepte schip
Oestrich

Pegelstand Aktuele Waterstand -87 GLW +190 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Kaub

Pegelstand Aktuele Waterstand -78 GLW +190 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Koblenz

Pegelstand Aktuele Waterstand -78 GLW +210 TuGlW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Andernach

Pegelstand Aktuele Waterstand -93 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Keulen

Pegelstand Aktuele Waterstand -139 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge= Vaardiepte schip
Düsseldorf

Pegelstand Aktuele Waterstand -97 GLW +250 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Ruhrort

Pegelstand Aktuele Waterstand -233 GLW +280 TuGLW -30 cm Marge = Vaardiepte schip
Wesel

Pegelstand Aktuele Waterstand -177 GLW +280 TuGLW – 30 cm Marge = Vaardiepte schip
Emmerich

Pegelstand Aktuele Waterstand -84 GLW +280 TuGLW -30 cm Marge + Vaardiepte schip

4-Excel bestand met vuistregels

Excelbestand met vuistregelsVaardiepte Rijn 2021-binnenvaart kennis
Rechtsboven in het Excel bestand zit de downloadknop voor het bestand

5-Platform Zero Incidents informatiebladen

Bron afbeelding: Platform Zero Incidents
Bron afbeelding: Platform Zero Incidents

6-PDF met uitleg

Download hieronder de PDF met uitgebreide uitleg