Kennis, Nieuws Leidraad slecht zicht Geschreven op 10 oktober 2021 Meer in Kennis: Koers kruisen 1 juli 2022 SQUAT 5 april 2022 Samenladingsverboden ADN 10 december 2021 1Leidraad slecht zicht2Aanleiding en doel3Platform Zero Incidents Safety Alerts – Slecht zicht 1-Leidraad slecht zicht Mist is een weersverschijnsel dat het hele jaar voor kan komen maar hardnekkig kan zijn in het najaar en de winter. Dat heeft te maken met de dikte, de verticale uitgestrektheid, van de mist. Niet voor niets wordt in de zomer wel gesproken over ‘mist op klomp- , boomtop – of koehoogte’ en bereikt ze in het koude halfjaar nog al eens een dikte van 150 tot 200 meter. Type VaarwegZichtafstand in metersHoofdtransport as< 1000 meterOverige vaarwegen< 400 meterEvenementen en ( bagger)werkzaamheden<1000 meter Hoofdstuk 1. Algemene bepalingenArtikel 1.09. Sturen van een schip Een schip mag niet varen indien degene die het sturen verricht niet in staat is alle in de stuurhut binnenkomende of van daar uitgaande inlichtingen en aanwijzingen te vernemen en te geven. In het bijzonder dient hij naar alle zijden een voldoende vrij direct of indirect uitzicht te hebben en in de gelegenheid te zijn geluidsseinen te horen. Indien geen vrij uitzicht mogelijk is kan dit worden gecompenseerd door een optisch hulpmiddel, waarmede over een voldoende ruim gezichtsveld een helder en onvertekend beeld wordt verkregen, dan wel door een uitkijk. Indien bijzondere omstandigheden dit vorderen, dient een uitkijk of luisterpost die hem inlicht aanwezig te zijn. 2-Aanleiding en doel Uit het oogpunt van de “veiligheid en goede orde van de scheepvaart” bestaat er behoefte aan duidelijke regels voor het omgaan met het begrip “slecht zicht” op de binnenwateren. In de regelgeving is niet gedefinieerd wat precies onder slecht zicht wordt verstaan. Om duidelijkheid te verschaffing naar zowel de vaarweggebruikers als de verkeersbegeleiders en handhavers, zijn in deze leidraad twee zichtsafstanden gedefinieerd, namelijk voor de hoofdtransportassen en het hoofdvaarwegennetenerzijds en het onderliggend vaarwegennet anderzijds1. Voorts wordt een afstand voorgesteld voor slecht zicht bij evenementen en (bagger)werkzaamheden in of aan de vaarweg (e.e.a. te regelen in de betreffende vergunning).Deze leidraad is bedoeld als algemene maatstaf voor het duiden van het begrip slecht zicht. Let wel: deze leidraad is géén regelgeving; het dient te worden beschouwd alseen interne maatstaf. Deze leidraad is generiek, en bedoeld voor alle Rijksvaarwegen, met inachtneming van lokale verschillen en afwijkingen als gevolg van de karakteristieken van de vaarweg, de scheepvaart ter plaatse e.d.Daar waar reeds zichtafstanden zijn gedefinieerd( wettelijk dan wel operationeel), prevaleren die vanzelfsprekend boven deze leidraad!Hoewel deze leidraad primair bedoeld is voor de Rijksvaarwegen, bevelen wij het gebruik van deze leidraad op alle overige vaarwegen van harte aan.Deze leidraad is tot stand gekomen in samenwerking met Rijkswaterstaat, DienstWaterpolitie (KLPD) en het Openbaar Ministerie.AfstandenWanneer het zicht geringer is dan de in onderstaande tabel genoemde afstanden, danis er sprake van “slecht zicht”. Evenementen en (bagger)werkzaamheden dienen onderde aangegeven zichtsafstand te worden gestaakt: Enkele aandachtspunten:• De zichtafstand is het vrije zicht van de schipper, gemeten vanuit de stuurhut (zie ookBPR art. 1.09 lid 4/ RPR art. 1.09 lid 3).• Voor beheersmaatregelen en verbaliseringsbeleid in geval van slecht zicht wordtverwezen naar de betreffende regelgeving en het verbaliserings- en vervolgingsbeleid.• In plaats van radar mag gebruik worden gemaakt van een Inland ECDIS-installatie innavigatiemodus, als bedoeld in BPR/RPR artikel 4.06 lid 1 onder a (“Navigatiemodus”betekent: radar staat aan; radarbeeld wordt geïntegreerd in ECDIS-beeld). Alleen eenGPS en een elektronische kaart is niet voldoende1-De hoofdtransportassen verbinden de havens van Amsterdam en Rotterdam met het internationale achterland, voornamelijk Duitsland en België. Hoofdvaarwegen verbinden de hoofdtransportassen met economisch belangrijke gebieden in Nederland.Rijksvaarwegen zijn vaarwegen waar het ministerie van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk voor is. Download hieronder het bestand: Leidraad slecht zicht. 3-Platform Zero Incidents Safety Alerts – Slecht zicht Bron: www.platformzeroincidents.nl Download hieronder het bestand van Platform Zero Incidents PRINT dit bericht of maak er een PDF van. Andere berichten die u misschien ook interessant vind: North Sea Port AED in de binnenvaart JEBA Maritiemservice