Nieuws

AED in de binnenvaart

Jaarlijks krijgen duizenden mensen een hartstilstand buiten een ziekenhuis. Slechts 7% van hen overleeft dit. Wordt een  slachtoffer binnen de eerste 3 tot 4 minuten gereanimeerd en hij of zij een stroomstoot toegediend krijgt met een automatische uitwendige defibrillator (AED), dan heeft depersoon in kwestie tot 70% kans om te overleven. Iedereen kan omgaan met een AED en de toepassing van de defibrillator is volkomen veilig, omdat het apparaat is afgestemd op een gebruik door leken. Bij een reanimatie geeft het apparaat aan wat de gebruiker moet doen en er wordt alleen een elektrische stroomstoot afgegeven als het echt nodig is. Gebruik van de AED vergroot niet alleen de overlevingskans, maar kan ook blijvende schade voorkomen. Het gebruik van de AED zal in een groot aantal gevallen de tijd tussen het moment van de hartstilstand en het moment van defibrillatie bij patiënten met kamerfibrilleren aanzienlijk verkorten, met als gevolg de hierboven vermelde verhoging van de overlevingskans, zonder dat de patiënten extra risico’s lopen.

Een bijkomende factor waardoor het gebruik van AED in de binnenvaart zich opdringt, is de responstijd van de externe hulpverleners, die groter kan zijn dan bij een dergelijke gebeurtenis aan land. Afhankelijk van waar het schip vaart, dient eerst een geschikte aanlegplaats gezocht te worden waar de hulpverleners aan boord kunnen komen. Dit kan kostbaar tijdsverlies veroorzaken voordat de defibrillatie kan worden gestart.

Hou er rekening mee dat er altijd paniek is bij een hartstilstand.

Het allerbelangrijkste is om zo snel mogelijk alarm te slaan via de marifoon, zit je in een blokgebied met een verkeerspost, dan roep je die op.
De verkeerspost weet precies waar je bent, deze lezen je AIS uit en starten de hulp verlening op. Doordat zei weten waar je bent kunnen ze gericht hulp bieden, ze bellen de hulpdiensten in de juiste regio.
Als je alarm slaat via de marifoon dan kunnen schepen in de buurt ook snel reageren en hulp bieden.
Zit je niet in een gebied waar een verkeerspost is dan bel je 112, houdt er rekening mee dat je binnen komt in een centrale meldkamer, je zelf in paniek kan zijn en je niet gelijk de juiste regio aan de telefoon krijgt waar je bent. Probeer kalm te blijven, ook al zal dat moeilijk gaan.

BEL ALTIJD 112

Afbeelding van manseok Kim via Pixabay 

Wat doet een AED?

Bij een hartstilstand staat het hart meestal niet helemaal stil. Dat lijkt alleen zo. De hartkamers worden heel snel en chaotisch geprikkeld, waardoor ze niet meer samentrekken. Dit heet ventrikelfibrilleren. Een AED is dan nodig om het hart te resetten en weer normaal te laten kloppen. Dit resetten noemen we defibrilleren. 

AED bedienen

Een AED bevat 2 elektroden die je op de borstkas van het slachtoffer moet plakken. Als dat gebeurd is analyseert de AED het hartritme en je krijgt precies te horen wat je moet doen: doorgaan met reanimeren of op de knop drukken om een schok toe te dienen.

De AED geeft geen schokopdracht als het hart echt stil staat of als iemand bewusteloos is, maar het hart goed functioneert. 

AED PROCEDURE VOOR VEILIG GEBRUIK AAN BOORD

Schud aan de schouders en vraag het slachtoffer “Hoe gaat het?” Geen reactie? Slachtoffer is bewusteloos.

1. Volg de aanwijzingen van de AED

  • Ontbloot de borstkas; onderbreek de borstcompressies zo kort mogelijk en activeer de AED
  • Indien er een tweede hulpverlener is, laat deze dan de AED aanzetten en de AED aansluiten, zodat jij je kunt richten op de borstcompressies en beademing
  • Bevestig de elektroden op de ontblote borstkas
  • Luister goed naar de AED; doe precies wat de AED zegt
  • Zorg dat niemand het slachtoffer aanraakt als de AED het hartritme analyseert

2. AED geeft een schokopdracht

  • Zorg dat iedereen afstand houdt van het slachtoffer wanneer de AED een schokopdracht geeft
  • Start na de schokopdracht direct weer met 30 borstcompressies
    ( reanimeren )

3. AED geeft geen schokopdracht

  • Ga direct door met reanimeren 30 keer

4. Het slachtoffer komt bij

  • Als het slachtoffer weer spontaan beweegt, zijn ogen opent en normaal gaat ademen, controleer dan deze ademhaling. Als de ademhaling volledig normaal is, leg je het slachtoffer in de stabiele zijligging. Laat de al aangebrachte AED elektroden op het slachtoffer zitten.

5. Waar en wanneer kun je de AED aan boord veilig gebruiken?

  • Indien er geen gevaar voor jezelf en anderen is
  • Indien er geen explosieve atmosfeer is (gebruik hiervoor bij twijfel de explosiemeter)
  • Allen in ruimten die niet zone 0 of 1 zijn, of het schip bevat geen gevaarlijke stoffen of is gasvrij
  • Gebruik een isolatiemat om zelf geen stroomstoot te krijgen

AED MAG NOOIT IN DE LADINGZONE WORDEN GEBRUIKT

Bronnen: Service Maritiem, BFT, Hartstichting

Vuistregels aflaaddiepte

Een handig advies lijstje bij het bepalen van de aflaaddiepte op de Rijn.

Reglementen

De reglementen mag u tegenwoordig ook digitaal aan boord hebben, wel zo dat u deze onmiddellijk kunt raadplegen. Op deze pagina kunt u de reglementen, bestanden of documenten downloaden en opslaan.

Toegestane afmetingen en diepgang vaarweggedeelten

De vaarwegen, en de daarop toegestane grootste lengte, breedte en diepgang van een schip of samenstel.

Duitse kanalen

Er zijn veel kanalen in Duitsland, Rhein Herne Kanal, Dortmund Ems Kanal, Wesel Datteln Kanal, Mittelandkanal, Elbe Seiten Kanaal etc etc

Schrijf je hier in voor onze