Duitsland, Nederland, Nieuws, Vaarwegen

Delfzijl – Emden

De vaarroute Delfzijl naar Emden heeft een afstand van 17 kilometer en is ongeveer 2 uur varen, afhankelijk van het getijde.

Als je de Zeesluizen van Farmsen in Delfzijl uitvaart meld je je op VHF kanaal 3 Delfzijl Radar.
Als je het havenkanaal uitvaart meld je je op VHF kanaal 74 Ems Traffic.

Bron: Open Seamap

Aanmelden bij de sluizen van Emden

Große Seeschleuse

Anmeldung über UKW, Kanal 13
Telefon: 04921 / 89 72 65

Sie kann nur zusammen mit der See-und Binnenschifffahrt genutzt werden oder via Sammelschleusungen an Sonn- und Feiertagen (bei der Schleuse erfragen).

Sie kann nur zusammen mit der See- und Binnenschifffahrt genutzt werden. Lageabhängig (Schifffahrt, Wasserstand, Witterung) wird versucht, Sportbootsammelschleusungen um 08.00 Uhr, 17.30 Uhr und bei Hochwasser durchzuführen.

Sportboote haben sich frühzeitig auf Kanal 13 bzw. Tel.: 04921 – 89 72 65 anzumelden, um eine Schleusenzeit zugewiesen zu bekommen. Mit der Anmeldung besteht die Pflicht zur Hörbereitschaft auf UKW Kanal 13.

Warteplätze: Seeseitig ist der Warteponton im Außenhafen (während der Saison: Ostseite zwischen Brücke 1 und Brücke 2) zu nutzen, binnenseitig haben Sportboote sich im Flachwasserbereich an der Westseite “gut Klar” von der Berufsschifffahrt aufzuhalten.


Nesserlander Schleuse 

UKW, Kanal 13

Werktags 7 bis 19 Uhr

Einstweilig alle zwei Stunden jeweils zur “ungeraden” Stunde (also 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19 Uhr) und mit der Berufsschifffahrt. Bei Bedarf wird jeweils in beide Richtungen geschleust. Diese Zeiten liegen jeweils etwa eine Stunde vor und nach den Öffnungszeiten der Deutsche Bahn-Klappbrücke beim Tonnenhof


Borssumer Schleuse 

Telefon: 04921 – 897260

31. Oktober – 27. April

Montag – Freitag 08.00  – 12.00 Uhr und 14.00 – 17.00 Uhr

Sonnabend 09.00 – 12.30 Uhr

bron: WATTSEGLER.DE

Bron: Open Seamap

Regelgeving en informatie

Rijkswaterstaat / Wasser- und Shifffahrtsamt Emden (WSA-Emden)

De Eems en Dollard in de lijn tussen Emden/Nieuwstatenzijl tot plm. Boei 10 in de Westereems in de lijn met Boei Huibergat is Verdragsgebied. De grens is mede afhankelijk van de morfologie in de Eemsmonding. Binnen dit verdragsgebied, die is vastgesteld in het Eems-Dollardverdrag van 1960 zijn zowel Rijkswaterstaat als WSA-Emden de bevoegde autoriteit.

Regelgeving:

Voor het scheepvaartverkeer op de Eems is het Scheepvaartreglement Eemsmonding (SRE) van toepassing. Dit reglement, dat gebaseerd is op de ‘Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee’, is tot stand gekomen in een overeenkomst tussen Duitsland en Nederland. Net als de overige afwijkende reglementen in Nederland valt het SRE onder de Scheepvaartverkeerswet.

Communicatie:

Het nautisch beheer op de rivier wordt verzorgd vanuit de Duits-Nederlandse ‘Verkehrzentrale Ems’ (Ems Traffic). Ems Traffic is te bereiken op de volgende VHF kanalen:
Borkum Radar – VHF 18
Knock Radar – VHF 20

Wybelsum Radar – VHF 21 Ems Rivier Radar – VHF 15

Scheepvaart- weerberichten:

Iedere 10 minuten voor elk heel uur (h+50) wordt er op de bovengenoemde VHF kanalen een “Lage Meldung” uitgezonden. Deze meldungen zijn wat wij scheepvaarberichten noemen.
In deze berichten wordt vermeld:

De actuele waterstand, plus het volgende hoog- en laagwater met verwachte waterstanden alsook het laatste hoog- en laagwater.

  • De weersverwachting voor de Duitse Bocht
  •  De huidige en verwachte wind voor Borkum en Knock
  •  De wind en stroom waarschuwingen voor de Oost Friese kust.
  •  Zicht berichten.
  • Bijzonderheden: Baggerwerkzaamheden, meetwerkzaamheden, verdreven tonnen etc. etc.

De infokaart van Groningen Seaports

Scheepvaart reglement Eemsmonding

Brochure Seehafen Emden

Ausnahmegenehmigung Emden

Hafentarif Emden 2020

Niedersaechsische Hafenordnun

Hafenbenutzungsvorschrift 2020