Belgie, Nieuws

Leie

bron: binnenvaart.be

De Leie stroomt van Noord-Frankrijk naar Gent waar de aansluiting op de Ringvaart rond Gent wordt gemaakt en een afleidingskanaal richting Eeklo. Doorheen de tijd is de zijn er heel wat aanpassingen gebeurd om de bevaarbaarheid van de Leie te verbeteren, hierdoor is de waterweg nu ingedeeld in 3 delen. 

(*combinatie Vertakking van de Zulte, de Grensleie en de Leie)

  Maximale lengte Maximale breedte Maximale diepgang Vaarafstand van de oever CEMT
Toeristische Leie          
vak Afleidingskanaal van de Leie- brug in Astene 73,00 m 7,50 m 2,30 m 8 m III
vak brug in Astene – Ringvaart om Gent 38,50 m 5,10 m 1,90 m 4 m I
Arm van Drongen (3 Leien – Kaaksmetebrug) 15,00 m 5,10 m 1,00 m 4 m /
Leie en Grensleie          
vak Deinze – sluis  Sint-Baafs-Vijve 110,00 m 11,50 m 2,80 m 8 m V
vertakking van Zulte  73,00 m 7,5 m 2,50 m 4 m III
vak sluis Sint-Baafs-Vijve – 500 meter opwaarts de Kuurnebrug 110,00 m 11,50 m 2,80 m 8 m V
vak 500 meter opwaarts de Kuurnebrug tot de brug van Wervik 110,00 m 9,60 m 2,50 m 8 m IV
vak brug van Wervik – grens Waals gewest 110,00 m 9,60 m 2,40 m 8 m IV

VAARSNELHEDEN:

  Kmpunt  P K  G
Vlaamse gedeelte 0.0 – 36.5  12 10  8

Opmerking: Schepen van klasse I en II mogen de snelheid van categorie K hanteren.

Meer info over de categorieën en bijkomende informatie zie: www.visuris.be/vaarsnelheden

Vanaf Gent kom je op de Leie de volgende sluizen tegen:

Sluis Sint Baafs Vijve > meer info

Sluis Harelbeke > meer info

Sluis Menen > meer info

Sluis Komen > meer info

Bron: Visirus.be

De meest actuele waterstanden in Vlaanderen vind je hier onder:

Bron: Waterinfo.be

Let op met verhoogde waterstanden.

De Leie is met een verhoogde waterstand een gevaarlijke rivier, het normale debiet is 25 M3/seconde. In de winter maanden heb je al snel een verhoging, is er veel regenval dan zal het water in de Leie snel stijgen. De stroomsnelheden nemen snel toe omdat men de stuwen openzet, op sommige trajecten heb je een debiet van meer dan 100 M3/seconde. De waterstanden zijn dan ook verhoogd waardoor de onderdoorvaart hoogte van de bruggen anders is dan normaal.De laagste brug is de brug van Wevelgem-Lauwe welke bij een hoogte heeft van 5.03 meter bij TAW. 

Brughoogten Waterwegen en Zeekanaal NV (13 mei 2016, versie 1)

In Vlaanderen werken ze met TAW en in Nederland werken ze met NAP, hieronder een uitleg hoe dat precies zit.

NAP-TAW

In België gebruikt men TAW (Tweede Algemene Waterpassing) als referentie voor het aanduiden van de hoogte van de waterstand. Een TAW-hoogte van O meter is gelijk aan het gemiddeld zeeniveau bij eb te Oostende.

In Nederland is NAP (Normaal Amsterdams Peil) de standaard. Het NAP is gelijkgesteld aan het gemiddeld zeeniveau. TAW is 2,33 m lager dan NAP. Hierdoor vallen hoogtes in België wat “hoger” uit dan in Nederland: het hoogste punt van België Signaal van Botrange ligt op 694 m hoogte (TAW), maar op “slechts” 691,7 meter boven NAP.

Meer info over NAP kan u hier nalezen.

De Tweede Algemene Waterpassing (TAW)

De Tweede Algemene Waterpassing (TAW) is de referentiehoogte waartegenover hoogtemetingen in België worden uitgedrukt.

De TAW is een verbetering van de Algemene Waterpassing (AW) die tussen 1840 en 1879 werd uitgevoerd. De AW-hoogte van 0 meter was gelijk aan het “Nulpeil van het Krijgsdepot” of D-nulpeil. Dit was het gemiddeld zeeniveau bij laagwater te Oostende, dat tussen 1834 en 1853 werd gemeten met de peilschaal in het Handelsdok.[1]

De Tweede Algemene Waterpassing werd uitgevoerd tussen 1947 en 1968 en wordt onderhouden door het Nationaal Geografisch Instituut. Omdat het oorspronkelijke peilmerk in Oostende niet meer bestond, werd TAW gebaseerd op het peilmerk GIKMN in Ukkel met een gedefinieerde hoogte van 100,174 meter.

TAW en LAT

In het getijdenboekje uitgegeven door de Vlaamse Hydrografie staat de hoogte van het getij aangegeven tegenover het vergelijkingsvlak van de TAW (Tweede Algemene Waterpassing) en tegenover LAT (Lowest Astronomical Tide). Door het verschil tussen de amplitudes van de getijden langsheen de Belgische kust is het verschil tussen TAW (een terrestrisch gegeven) en LAT (een marien gegeven) geen constante.

LAT staat voor “Lowest Astronomical Tide”, de laagste waterstand die per locatie wordt bepaald aan de hand van astronomische voorspellingen. Meer uitleg over LAT kan u  nalezen in de brochure “Overgang van GLLWS naar LAT“.

Ten opzichte van het vergelijkingsvlak van de Tweede Algemene Waterpassing (T.A.W.) ligt het vergelijkingsvlak Lowest Astronomical Tide (L.A.T.) te:

  • Nieuwpoort, 0,65 m onder T.A.W.
  • Oostende 0,50 m onder T.A.W.
  • Zeebrugge 0,23 m onder T.A.W.
  • Vlissingen 0,23 m onder T.A.W.
  • Terneuzen 0,36 m onder T.A.W.
  • Hansweert 0,50 m onder T.A.W.
  • Bath 0,62 m onder T.A.W.
  • Prosperpolder 0,69 m onder T.A.W.
  • Liefkenshoek 0,72 m onder T.A.W.
  • Antwerpen 0,77 m onder T.A.W.
  • Wintam 0,71 m onder T.A.W.

Actuele getijgegevens

Vuistregels aflaaddiepte

Een handig advies lijstje bij het bepalen van de aflaaddiepte op de Rijn.

Reglementen

De reglementen mag u tegenwoordig ook digitaal aan boord hebben, wel zo dat u deze onmiddellijk kunt raadplegen. Op deze pagina kunt u de reglementen, bestanden of documenten downloaden en opslaan.

Toegestane afmetingen en diepgang vaarweggedeelten

De vaarwegen, en de daarop toegestane grootste lengte, breedte en diepgang van een schip of samenstel.

Duitse kanalen

Er zijn veel kanalen in Duitsland, Rhein Herne Kanal, Dortmund Ems Kanal, Wesel Datteln Kanal, Mittelandkanal, Elbe Seiten Kanaal etc etc

Schrijf je hier in voor onze