De vaarwegen, en de daarop toegestane grootste lengte, breedte en diepgang van een schip of samenstel, bedoeld in artikel 9.02, eerste lid van het Binnenvaartpolitiereglement, zijn opgenomen in bijlage 3 van deze regeling.
Vaarweg | Lengte in m | Breedte in m | Diepgang in m |
Fryslân |
|
|
|
Haven Terschelling | 85 | 12,00 | 3,40 |
Haven Vlieland | 60 | 10,00 | 3,40 |
Vaarweg tussen zee en Harlingen, via het Stortemelk, de Vliestroom, de Blauwe Slenk en het vaarwater langs de Pollendam | 140 |
| 6,50 |
Prinses Margrietkanaal | 110,50 | 11,50 | 3,20 |
|
|
|
|
Groningen |
|
|
|
Van Starkenborghkanaal | 110,50 | 11,50 | 3,20 |
Eemskanaal van km 0,00 t/m km 19,74 | 144 | 13 | 4,50 |
Eemskanaal van km 19,74 t/m km 26,44 | 144 | 13 | 5,00 |
Overijssel |
|
|
|
Kanaal Zutphen-Enschede van de Twenthekanalen |
|
|
|
– Geldersche IJssel- Delden (beneden de sluis) – Delden – Enschede | 110 | 11,50 | 2,801 |
| 110 | 9,75 | 2,60 of |
| 110 | 11,50 | 2,20 |
Zijkanaal naar Almelo van de Twenthekanalen | 110 | 9,75 | 2,50 |
|
|
|
|
Overijssel/Gelderland |
|
|
|
Geldersche IJssel |
|
|
|
– IJsselkop2 – Stadsbrug Kampen | 110 | 12,00 |
|
– Stadsbrug Kampen – Ketelmeer | 200 | 17,50 |
|
Zwolle-IJsselkanaal | 110 | 12,00 | 3,253 |
Meppelerdiep |
|
|
|
– van Zwarte Water via Meppelerdiepkeersluis – Kaapbrug | 110 | 12,00 | 3,254 |
– via Grote Kolksluis | 55 | 8,20 | 2,804 |
Zwarte Water | 110 | 12,00 | 3,253 |
Zwolsche Diep | 110 | 12,00 | 3,003 |
Ramsdiep | 110 | 11,50 | 3,003 |
Zwanendiep | 85 | 9,50 | 2,703 |
|
|
|
|
Noord-Holland |
|
|
|
De betonde vaarwateren tussen zee en Den Helder |
|
| 9.00 |
Marinehaven Willemsoord | 200 |
| 8.00 |
Oranjesluizencomplex |
|
|
|
– Noordersluis | 70 | 13,50 | 3,505 |
– Middensluis | 90 | 17,50 | 3,505 |
– Zuidersluis | 70 | 13,50 | 3,505 |
– Prins Willem Alexandersluis | 200 | 23,00 | 3,505 |
Noordzeekanaal en Noordzeesluizen te IJmuiden | 325 | 42,00 | 13,10 |
– 1e Rijksbinnenhaven |
|
| 3,50 |
– 2e Rijksbinnenhaven |
|
| 5,70 |
– 3e Rijksbinnenhaven |
|
| 5,70 |
– Kruithaven, buitenzijde (meerstoelen) |
|
| 9,10 |
– Zijkanaal B (zuidelijk deel) |
|
| 1,80 |
– Zijkanaal C |
| 11,40 | 3,00 |
– Zijkanaal D |
|
| 3,00 |
– Zijkanaal E |
|
| 2,20 |
– Zijkanaal G over een lengte van 1000 m gemeten uit de as van het Noordzeekanaal |
|
| 8,00 |
– Zijkanaal H |
|
| 1,30 |
Haven Marken | 55 | 6,60 | 1,905 |
|
|
|
|
Flevoland |
|
|
|
IJsselmeer |
|
|
|
– Houtribsluis | 190 | 17,50 | 3,50 |
– Krabbersgatsluis | 110 | 11,60 | 3,203 |
– Naviduct | 110 | 11,45 | 3,203 |
– Lorentzsluizen: |
|
|
|
grote sluis | 120 | 13,00 | 3,506 |
kleine sluis | 67 | 8,20 | 3,507 |
– Stevinsluis | 120 | 13,00 | 3,507 |
– Noorderhaven Breezanddijk | 50 | 11,50 | 2,807 |
– Zuiderhaven Breezanddijk | 95 | 11,50 | 2,507 |
– Buiten- en voorhavens Den Oever en Kornwerderzand | 120 | 13,00 | 3,507 |
Randmeren Flevoland |
|
|
|
– Nijkerkersluis | 90 | 9,50 | 3,003 |
– Roggebotsluis | 90 | 9,50 | 3,003 |
|
|
|
|
Noord-Holland/Utrecht |
|
|
|
Buitenhaven van Muiden en toegangsgeul |
|
|
|
– Grote Zeesluis – IJmeer | 45 | 7,50 | 1,80 |
Amsterdam-Rijnkanaal | 200 | 23,50 | 4,00 |
Lekkanaal | 200 | 17,70 | 3,507 |
Merwedekanaal (benoorden de Lek) | 110 | 11,50 | 2,808 |
Gekanaliseerde Hollandsche IJssel |
|
|
|
– Doorslagsluis – km 2,2 | 39 | 5,45 | 1,759 |
– km 2,2 – Oudewater (km 17,9) | 39 | 5,45 | 1,75 |
– km 17,9 – Haastrechtse brug | 39 | 5,45 | 1,90 |
|
|
|
|
Zuid-Holland |
|
|
|
Hollandsche IJssel |
|
|
|
– van km 0.0 tot km 1.1 | 39 | 5,45 | 2,5010 |
– van km 1.1 tot km 3.4 | 110 | 11,50 | 3,1511 |
– van km 3.4 tot km 4.5 | 110 | 11,50 | 3,6011 |
– van km 4.5 tot km 7.0 | 110 | 11,50 | 4,0511 |
– van km 7.0 tot km 16.9 | 110 | 11,50 | 1,5011 |
– van km 13.2 tot km 16.9 | 135 | 11,50 | 1,5011a |
– van km 16,9 tot km 19,7 | 180 | 11,50 | 4,7011 |
Oude Maas (zeevaart) | 175 | 25 | 8,80 |
Dordtsche Kil en de daarop aansluitende vaarweg naar de havens van het Industrie- en Havenschap Moerdijk (zeevaart) | 175 | 25,00 | 8,00 |
Volkeraksluizen | 225 | 23,50 | 4,75 |
Boven-Merwede/Beneden-Merwede/ Nieuwe Merwede/Noord/Oude Maas/Dordtsche Kil/ Hollandsch Diep/Amer/Haringvliet |
|
|
|
– algemeen | 225 | 23,50 |
|
– duwstellen in afvaart brede formatie (gedeelte vóór de duwboot (maximum lengte 40m)) | 153 | 34,35 |
|
– duwstellen in opvaart lange formatie (gedeelte vóór de duwboot (maximum lengte 40m)) | 229,50 | 22,90 |
|
Beneden-Merwede |
|
| 4,4011 |
Bergsche Maas | 193 | 17,50 | 4,0011 |
Nieuwe Merwede (Biesboschsluis) | 55 | 6,60 | 3,20 |
Het Spui | 110 | 11,50 | 2,80 |
Noord |
|
| 4,4011 |
Rietbaan |
|
|
|
– van km 977,3 tot km 978,965 | 85 | 8,2 | 2,8 |
– van km 978,965 tot km 979,8 | 135 | 17 | 4 |
Nieuwe Maas (beheersgebied Rijkswaterstaat, West-Nederland Zuid) | 225 | 23,50 |
|
– duwstellen in afvaart brede formatie (gedeelte voor de duwboot (maximum lengte 40m)) | 153 | 34,35 | 4,50 |
– duwstellen in opvaart lange formatie (gedeelte voor de duwboot (maximum lengte 40m)) | 229,50 | 22,90 | 4,50 |
|
|
|
|
Noord-Brabant |
|
|
|
Zuid-Willemsvaart |
|
|
|
– sluis 13 t/m sluis 4 |
|
|
|
<= 68 | 6812 | 7,25 | 1,90 |
>68 | 8012 | 5,20 | 1,90 |
– sluis4 – Maximakanaal |
|
|
|
<= 105 | 10512 | 9,60 | 3,00 |
>105 | 11012 | 7,25 | 3,00 |
|
|
|
|
Máximakanaal |
|
|
|
≤105m | 105 | 9,50 | 3,00 |
>105 | 110 | 6,70 | 3,00 |
|
|
|
|
Wilhelminakanaal, met inbegrip van de Amertak |
|
|
|
– Amer – sluis I | 135 | 11,50 | 3,3013 |
– sluis I – sluis II | 90 | 9,60 | 2,70 |
– sluis II – industriehaven Loven | 63 | 7,25 | 2,10 |
– industriehaven Loven – Beatrixkanaal | 63 | 7,25 | 1,90 |
– Beatrixkanaal – Zuid-Willemsvaart | 110 | 6,70 | 1,90 |
<= 68 | 6812 | 7,25 | 1,90 |
> 68 | 8012 | 5,20 | 1,90 |
Markkanaal | 90 | 9,60 | 2,60 |
Donge | 110 | 11,50 | 3,3013 |
Oude Maasje |
|
|
|
– Bergsche Maas – haven Waspik | 95 | 11,50 | 2,50 |
– haven Waspik – haven Sprang Capelle | 60 | 6,60 | 2,50 |
|
|
|
|
Zeeland |
|
|
|
Zuid-Vlije/Krammer/ Zijpe/Mastgat/Keeten/ Oosterschelde | 200 | 23,50 |
|
Schelde-Rijnverbinding | 225 | 23,50 | 4,30 |
Volkerak | 225 | 23,50 | 4,75 |
Krammersluizen | 200 | 23,50 | 4,7514 |
Kanaal door Zuid-Beveland |
|
|
|
– gehele kanaal | 200 | 23,50 | 4,7514 |
– vanaf de parallel 51º 27′.9 N | 200 | 23,50 | 5,2515 |
Veerse Meer | 130 | 18,00 |
|
Roompotsluis | 95 | 14,50 | 5,0016 |
Bergsediepsluis | 34 | 6,00 | 2,0017 |
Handelshaven Breskens18 | 95 |
|
|
Veerhaven Terneuzen | 80 | 9,50 |
|
|
|
|
|
Limburg |
|
|
|
Maas |
|
|
|
– van km 8,650 -Julianakanaal | 137,50 | 14,00 | 3,00 |
– van km 64,5 -Julianakanaal | 110 | 12,00 | 2,80 |
– sluis Linne | 193 | 13,50 | 3,0019 |
– sluis Roermond | 193 | 13,50 | 3,0020 |
Sluis Belfeld |
|
|
|
– oostsluis |
|
|
|
<= 137,50 m: > 137,50 m | 137,50 193 | 15,50 13,50 | 3,00 3,00 |
– west- en middensluis: | 137,50 | 15,50 | 3,00 |
Sluis Sambeek |
|
|
|
– oostsluis> 137,50m | 137,50 193 | 15,50 13,50 | 3,50 3,50 |
– west- en middensluis: | 137,50 | 15,50 | 3,20 |
– sluis Grave | 137,50 | 15,50 | 3,2021 |
– Prinses Maxima sluizen te Lith |
|
|
|
Zuidkolk | 113,50 | 13,50 | 3,5022 |
Noordkolk | 193 | 17,50 | 4,0023 |
– Maasbracht monding Julianakanaal – km 110,500 |
|
|
|
≤ 137,50 m | 137,50 | 15,50 | 3,00 |
> 137,50 m | 193 | 13,50 | 3,00 |
km 110,500 – Grave boven |
|
|
|
≤ 137,50 m | 137,50 | 15,50 | 3,50 |
> 137,50 m | 193 | 13,50 | 3,50 |
– Traject Grave boven- km 182 (brug A50) | 137,50 | 15,50 | 3,2020 |
– Traject km 182 (brug A50)- km 226 |
|
|
|
≤ 137,50 | 137,50 | 15,50 | 4,0024 |
>137,50 | 193 | 13,50 | 4,0023 |
Julianakanaal |
|
|
|
– Traject Gekanaliseerde Maas – Beatrixhaven | 137,50 | 14,00 | 3,00 |
– Traject Beatrixhaven – haven Stein |
|
|
|
<= 110 | 110 | 12,00 | 3,00 |
> 110 m | 137,50 | 11,50 | 3,00 |
– Traject Haven Stein – sluis Born | 137,50 | 14,00 | 3,00 |
– Sluis Born westsluis | 132,50 | 13,50 | 2,80 |
– Sluis Born midden- en oostsluis | 137,50 | 15,50 | 3,00 |
– Traject Born – km 36,6 |
|
|
|
≤ 137,50 | 137,50 | 15,50 | 3,00 |
> 137,50 | 193 | 13,50 | 3,00 |
– Sluis Maasbracht oostsluis | 193 | 13,50 | 3,00 |
– Sluis Maasbracht midden -en westsluis | 137,50 | 15,50 | 3,00 |
Lateraalkanaal Linne-Buggenum |
|
|
|
– Sluis Heel oostsluis | 193 | 13,50 | 3,00 |
– Sluis Heel westsluis | 137,50 | 15,50 | 3,00 |
Maas-Waalkanaal |
|
|
|
km 0,0 (Maas)- km 10,7 |
|
|
|
≤137,50 m | 137,50 | 15,50 | 3,50 |
> 137,5 m | 193 | 13,50 | 3,50 |
km 10,7 – km 12,9 | 225 | 15,50 | 3,7025 |
km 12,9 – km 13,4 (Waal) |
|
|
|
≤ 193 m | 193 | 22,90 | 3,7025 |
> 193 m | 225 | 17,50 | 3,7025 |
Kanaal van Sint Andries | 110 | 13,50 | 3,5026 |
Verbindingskanaal in het Bossche Veld en Zuid-Willemsvaart tot grens Smeermaas | 86 | 8,30 | 2,50 |
Belgische grens nabij Loozen tot en met sluis 15 | 68 | 7,25 | 2,10 |
Sluis 15 – Randwegbrug | 95 | 9,60 | 2,10 |
Randwegbrug – sluis 13 |
|
|
|
<= 68 >68 | 68 80 | 7,25 5,20 | 1,90 1,90 |
Kanaal Wessem – Nederweert |
|
|
|
– km 0,00 – km 0,85 | 137,50 | 15,50 | 3,00 |
– km 0,85 – km 2,20 | 95 | 9,60 | 2,50 |
– km 2,20 – km 16,30 | 95 | 9,60 | 2,10 |
oude sluis Panheel | 95 | 7,25 | 2,10 |
1Op het pand Geldersche IJssel – Eefde (voorpand) evenveel minder dan 2,80 m als de buitenwaterstand sluis Eefde lager is dan NAP + 3,20 m.
2Schepen die gebruik maken van de hefopening in de spoor- en verkeersbrug Zutphen (km 928,150) moeten rekening houden met de volgende beperkingen: a. de bodem ligt op ca. NAP + 0,50 m, d.w.z. ongeveer 0,50 m hoger dan overigens in dat riviervak; b. de bodembreedte op NAP + 0,50 m is slechts 8,00 m; c. eerst op ca NAP + 2,50 m is een breedte van 12 m aanwezig; d. bij doorvaart hiervan is een sterke waterspiegeldaling mogelijk.
3Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.
4Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP. De drempeldiepte van de Meppelerdiep-brug ligt op NAP – 3,50 m. De keersluis in Zwartsluis wordt gesloten bij een waterstand hoger dan NAP + 0,50 m en bij een waterstand lager dan NAP – 0,50 m.
5Bij een waterstand van NAP – 0,50 m of hoger of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,50 m.
6Bij een waterstand op de Waddenzee gelijk aan of boven NAP of op het IJsselmeer gelijk aan of boven NAP – 0,50 m dan wel evenveel minder dan de waterstand lager is dan NAP respectievelijk NAP – 0,50 m.
7Bij een waterstand van NAP – 0,40 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,40 m.
8Bij een waterstand van NAP – 0,40 m op het Amsterdam-Rijnkanaal of hoger of zoveel minder dan de waterstand lager is. Bij een waterstand van NAP + 1,35 m of hoger of zoveel minder als de waterstand op de Lek bij de Koninginnesluis is.
9Bij een waterstand van NAP + 0,50 m of hoger of zoveel minder dan de waterstand is bij de Doorslagsluis te Nieuwegein.
10Bij een waterstand t.o.v. NAP, of zoveel hoger of zoveel minder dan de waterstand t.o.v. NAP.
11Bij een waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.
11aUitsluitend ledige schepen.
12Schepen langer dan 65 m moeten zijn uitgerust met een actieve kopbesturing.
13Bij een waterstand van NAP + 0,70 m of zoveel minder als de waterstand minder is dan NAP + 0,70 m.
14Bij een waterstand hoger dan of gelijk aan NAP – 0,75 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,75 m.
15Bij een waterstand hoger dan of gelijk aan NAP – 0,55 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,55 m met dien verstande dat deze diepgang slechts is toegestaan voor schepen die vanaf de Westerschelde komen met als directe bestemming loswal “Kaai 85” te Schore, alsmede voor schepen die vertrekken vanaf deze loswal met als directe bestemming Westerschelde.
16Bij een waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.
17Bij waterstand Oosterschelde-zijde NAP – 1,50 m of hoger.
18Kielspeling 10% van de waterdiepte.
19Of zoveel minder dan de waterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 16,95 m.
20Of zoveel minder dan de waterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 14,20 m.
21Maas tussen Grave (boven de sluis) en kmr 182 (brug A50) een maximale toegelaten diepgang van 3,20 m of zoveel meer dan de waterstand bij Grave-Beneden hoger is dan NAP + 5,20 m.
22Bij een waterstand NAP + 1 m of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 1 m.
23Bij een waterstand van NAP of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP of zoveel minder dan de waterstand in het boventoeleidingskanaal lager is dan NAP + 4,50 m
24Bij een waterstand van NAP of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP of zoveel minder dan de waterstand in het boventoeleidingskanaal lager is dan NAP + 4,50 m
25Of zoveel minder dan de buiten- of de binnenwaterstand lager is dan NAP + 7,20 m.
26Bij een waterstand NAP + 1 m of zoveel minder dan de waterstand bij sluis St. Andries v.w.b. de Maaszijde lager is dan NAP + 1 m dan wel v.w.b. de Waalzijde lager is dan NAP + 2 m.
Bron: Overheid.nl
Met dank aan: Jacobine
Lees meer op: https://wetten.overheid.nl/BWBR0010360/2018-12-01#Paragraaf4